Door op 7 september 2012

Amsterdam is economische motor

De HISWA te Water start deze week bij NDSM-werf in Noord. Een prachtig voorbeeld van hoe Amsterdam helpt de economische motor van Nederland weer aan de praat te krijgen. Grote jachten zijn misschien decadent, maar ontwerp en bouw zorgen voor veel werkgelegenheid.

Op 25 augustus 1894 richtte ondernemer en liberaal politicus Jacob Cremer de Nederlandse Scheepsbouw Maatschappij op. In 1946 fuseerde dit bedrijf met de Nederlandse Dok Maatschappij en werd er een nieuwe werf opgericht onder de naam de NDSM. In de jaren daarna maakte NDSM naam in de reparatiesector door complexe aanpassingen, zoals het (om)bouwen van tankers.

Een vernieuwende werf waar innovatie en vakmanschap elkaar vonden. Zo leverde men complete machinekamers aan Shell en de Koninklijke Marine. Na jaren van hoogconjunctuur – 16 tankers in de periode 1968 tot 1978 – verdween veel van de bedrijvigheid naar het buitenland of hield simpelweg op te bestaan.

Naar Noord
Op 4 september 2012 zet de HISWA voet aan wal in Amsterdam-Noord, op de voormalige NDSM-werf. Ruim tweehonderd bedrijven uit binnen- en buitenland presenteren hun nieuwste boten en innovatieve nautische producten. Zoals ieder jaar biedt de HISWA weer een groot aantal wereldprimeurs: van luxe jacht tot vernieuwend radarsysteem. Dit en een groot aantal evenementen georganiseerd voor kinderen en watersportliefhebbers, maakt dat de NDSM-werf de komende week opnieuw het centrum van de Nederlandse scheeps- en jachtbouw is.

Met de HISWA laat Nederland zich van zijn beste kant zien. De jachtbouw is namelijk bij uitstek een sector waar dit land in voorop loopt. Decadent wellicht, maar het biedt werkgelegenheid voor velen en laat precies zien waar Nederland goed in is: producten van de hoogste kwaliteit, voorzien van de nieuwste technologieën en een fraai staaltje van design en afwerking.

Want dat is de kracht van de Nederlandse economie. Hoogtechnologische kennisontwikkeling, een geavanceerde maakindustrie en verrassende creativiteit en design. En dat alles op een betrekkelijk klein oppervlak. Het maakt Nederland tot een unieke hub van creativiteit en ondernemerschap. En dat is precies de boodschap die Amsterdam internationaal wil uitdragen. In onze stad, maar ook tijdens handelsmissies. Om zo internationaal talent uit te nodigen zich hier verder te ontwikkelen. Om buitenlandse bedrijven te verleiden zich hier te vestigen. Maar ook om internationaal duidelijk te maken aan bedrijven en overheden dat ze voor het oplossen van complexe vraagstukken in Nederland moeten zijn.

Er liggen voor dat innovatieve en creatieve Nederland enorme kansen in nieuwe opkomende economieën. Niet alleen als afzetmarkt voor superjachten voor de nieuwe rijken, maar op vele terreinen. Die kansen moeten we zien en bovenal grijpen. Zeker nu Europa de komende jaren nog bezig is met herstel, is het zaak om in die nieuwe economieën vaste voet aan de grond te krijgen. Dat vraagt om ondernemerschap en soms om een lange adem, maar ook om steun van de Nederlandse overheid.

Waar was liberaal Rutte?
Het is voor veel MKB-bedrijven niet te doen om een omvangrijke internationale promotiecampagne op te zetten of aan internationale acquisitie te doen. Daar zijn landelijke handelsmissies en ambassades voor nodig. Helaas heeft, in contrast met die liberale politicus die NDSM opzette, de liberale politicus die de afgelopen twee jaar het land leidde, zich al twee jaar niet in China laten zien. Wel werden ambassades gesloten. Werd de relatie met de Europese economieën die de meeste groei laten zien – Polen en Turkije – onder druk gezet. En werd in opkomende economieën met een moslimbevolking zoals Maleisië of Indonesië, bepaald geen goede sier gemaakt.

Onder leiding van burgemeester Eberhard van der Laan heeft Amsterdam de afgelopen periode graag het voortouw genomen om Nederland in opkomende economieën op de kaart te zetten. Zijn concept ‘de verantwoordelijke hoofdstad’ is al succesvol gebleken. Als verantwoordelijke hoofdstad is het onze strategie om Nederlandse topsectoren hier een podium te geven, zoals deze week de HISWA.

We betrekken vooraanstaande Nederlandse regio’s bij handelsmissies en internationale acquisitie. Naar China ging Wageningen mee, om onze voorsprong in landbouwtechnologie uit te dragen. In India trokken we op met Eindhoven om onze toppositie in high tech over het voetlicht te brengen. Zo doen we er alles aan om de Nederlandse economische motor weer volop aan de praat te krijgen. Wie voor groei en werkgelegenheid gaat, zet alle zeilen bij.

Carolien Gehrels & Ido Verhagen

Carolien Gehrels is wethouder voor de PvdA.