Op weg naar de verkiezingen #3: Praten met Amsterdammers

14 juni 2021

De elf leden die het verkiezingsprogramma schrijven, houden je graag op de hoogte van hun voortgang. Daarom delen zij hun updates in de serie ‘Op weg naar de verkiezingen’. Deze week schrijft Mohamed Belkasmi over het praten met Amsterdammers.

Mohamed heeft blijkbaar veel tijd… Dus hier ben ik dan. De energie zit er goed in bij de commissieleden; verschillende gesprekken in de stad met experts, als jongerenwerkers, leraren, woonexperts, etc.

Young Company

Een van mijn leukste gesprekken was met maatschappelijke werker die jongeren in schulden helpt en jongeren een ander perspectief biedt. In samenwerking met Dock, Streetcornerwork en Sciandri is er een project opgezet genaamd Young Company. Ik was meteen fan!

Een intensief en onwijs goed project opgezet voor jongeren die dreigen een verkeerde afslag te maken in hun leven; naar de criminaliteit. Dit project richt zich op het empoweren van deze jongeren door activiteiten op te zetten die ze zelf leuk vinden, zoals in gesprek met een advocaat of een politieagent of voormalig criminelen. Ze krijgen lessen mee over werksituaties en worden ready gemaakt voor de toekomst.

Waardevolle input

Dit zijn de waardevolle projecten in onze stad, dit moeten we zien te versterken. Dat we dit nog niet genoeg doen, jaah… zoals Louis van Gaal zegt: ‘’that is not very smart, that can I say.’’

Van al het praten met Amsterdammers wil ik tot slot nog een laatste gesprek uitlichten, dat was met een groep jongeren. Daar hebben we veel input uitgehaald maar ik wil eindigen met deze belangrijke quote van een van hen:

‘’Er wordt vaak gedaan alsof het mbo een tussenstap voor het hbo is. Het mbo is ook gewoon eindbestemming voor veel mensen en dat is prima.’’

Meer weten over het verkiezingsprogramma? Kijk op deze pagina of lees blog #1 en blog #2.