Op weg naar de verkiezingen #2: Online input ophalen

30 mei 2021

De elf leden die het verkiezingsprogramma schrijven, houden je graag op de hoogte van hun voortgang. Daarom delen zij hun updates in de serie ‘Op weg naar de verkiezingen’. Deze week schrijft Tijn Croon over het ophalen van input met digitale middelen.

Sinds de uitbraak van het coronavirus gelden sociale beperkingen om verspreiding tegen te gaan. Nu al veertien maanden lang. En dat is voor iedereen heel lastig, maar zeker ook voor een programmacommissie. Wij willen natuurlijk het liefst de stad door om met jan en alleman in gesprek te gaan. Avondjes organiseren en brainstormsessies. Maar dat gaat nu niet, en daarom moeten we creatief zijn.

Zoom, Zoom en nog meer Zoom

We hebben ze allemaal gezien inmiddels: Zoom, Webex, Google Meet, Microsoft Teams, Skype en al die andere apps voor videogesprekken. Ook wij ontkomen er niet aan. Wekelijks komen we met de commissie online samen om onder de bezielende leiding van voorzitter Tanja Jadnanansing te vergaderen. Dat leidt tot goede gesprekken, en soms ook tot de nodige hilariteit. Bijvoorbeeld als Tanja haar eigen muiscursor aanziet voor een opgestoken handje van Flora: “Flora, jij wil ook nog iets zeggen zie ik?”

Digitale prikborden en ‘breakout rooms’

Ook onze vele gesprekken met leden en experts zijn online, zoals vermeld in de vorige blog. Dat heeft gelukkig ook genoeg voordelen. Allereerst scheelt het tijd: voor een online sessie hoef je niet te reizen en hoef je er alleen boven de taille enigszins presenteerbaar uit te zien. Ook is ruimte geen obstakel meer. Bij de sessie ‘Wonen, wijken en vervoer’ kwamen meer dan veertig leden, die we gemakkelijk over ‘breakout rooms’ konden verdelen. Penningmeester Thomas hoefde nu niet de portemonnee te trekken voor een prijzige zaalhuur, want deze stoelendans kostte slechts een muisklik.

Ook het digitale prikbord blijkt een toevoeging. Barend Wind en ik vroegen leden, experts en ervaringsdeskundigen om van tevoren wat digitale geeltjes te plaatsen op een ideeënbord. Zo kwam het denkproces al vroeg op gang en werden onze gasten tegelijkertijd gedwongen hun ideeën terug naar de kern te brengen.

Ledenpanel en meelezers

Tot slot halen wij ook input op met twee ‘Ledenpanels’: digitale meningspeilingen in de vorm van een lijst stellingen en vragen over belangrijke onderwerpen waar de leden hun mening over kunnen geven. Het eerste deel heb je afgelopen week in je mailbox gekregen, komende week kun je het tweede deel verwachten.

Ook hebben we heel veel aanmeldingen voor ‘meelezers’ binnengekregen. Een selectie van deze mensen zullen de conceptteksten van het verkiezingsprogramma lezen en van commentaar voorzien.

Je gaat het pas zien als je het doorhebt

Een orakel uit Betondorp zei ooit “ieder nadeel heb zijn voordeel” en zo zie je maar dat dit zelfs voor deze corona-situatie geldt. Ook digitaal kunnen we prachtige input vergaren en wie weet mogen we die binnenkort aanvullen met de offline praatjes die we zo graag maken. Straks gaan we van die ingrediënten een sociaaldemocratische soep brouwen, maar tot die tijd houden we onze ogen en oren nog open. Je gaat het immers pas zien als je het doorhebt.

Meer weten over het verkiezingsprogramma? Kijk op deze pagina of lees blog #1 en blog #3.