Door Marjolein Moorman op 1 maart 2017

‘Stop de uitverkoop van Amsterdam!’

Opiniestuk van PvdA fractievoorzitter Marjolein Moorman in Het Parool (

Amsterdam staat bekend als de meest diverse, gemengde en vrije stad ter wereld. Om dat zo te houden moeten we maximaal tegenwicht bieden aan al die partijen die alleen maar geld willen verdienen aan onze stad, zo schrijft PvdA-fractievoorzitter Marjolein Moorman.

Een greep uit de ontwikkelingen in Amsterdam afgelopen week: Ondanks protest van bewoners komt er een groot Heineken-hotel op het Leidseplein. En wordt ook duidelijk dat er een mega-hotel op Oostenburg komt.

Uit een nieuw rapport van Airbnb blijkt dat de multinational miljoenen heeft verdiend met 1,4 miljoen Nederlandse boekingen in 2016, waarvan de overgrote meerderheid in Amsterdam. Het Amerikaanse bedrijf heeft hierover geen cent Nederlandse winstbelasting betaald.

Ondertussen voerden de bewoners van de Haarlemmerpoort afgelopen week actie, omdat ze hun huis uit worden gezet. Ze moeten plaats maken voor dure appartementen en horeca. Ookwijkcentrum d’Oude Stadt kondigde aan te gaan protesteren. Hun huur is opgezegd, want commerciële partijen kunnen makkelijk het vijfvoudige betalen.

Ook een van de meest authentieke winkels van Amsterdam, drogisterij Jacob Hooy op de Nieuwmarkt, moet vertrekken uit het pand waar het al sinds de achttiende eeuw gevestigd is. Eigenaar NBM wil de huur flink verhogen. De verwachting is dat hier nu de zoveelste nutella- of wafelwinkel in komt.

Ondertussen verzamelde de Telegraaf tientallen advertenties van makelaars die te dure appartementen aanprijzen als perfecte Airbnb-locatie. Plaatsten beleggers advertenties om aan meer lucratieve ‘beleggings-panden’ te komen. En bleek uit een reportage van AT5 dat huizen in de stad massaal worden opgekocht en doorverhuurd aan expats.

Uitverkoop
De uitverkoop van Amsterdam is in volle gang. Maar je vraagt je af of het huidige stadsbestuur van D66, VVD en SP het niet ziet of dat ze het gewoon niet interesseert. Afgelopen dinsdag werd D66 leider Alexander Pechtold geïnterviewd bij AT5. Daar hield hij een heel betoog om meer bedrijven uit Londen naar Amsterdam te halen.

Volgens Pechtold zou onze geliefde burgemeester met een bord naar de City gestuurd moeten worden met een bord ‘Amsterdam Zuidas die kant op’. Op de vraag van onze stadverslaggever of daarmee dan de huizenprijzen niet nog meer stijgen, antwoordde Pechtold: “Ja, en daarom zorgt Amsterdam, en ook de provincie, en in Den Haag, voor goede overloopgebieden.”

Kortom, Amsterdammers met een minder dikke portemonnee moeten maar verkassen naar Almere volgens deze liberale leidsman. Amsterdam wordt zo steeds meer een pretpark voor de rijken en welgestelden.

Besturen is bijsturen. De problemen gedurende een bestuursperiode ontstaan, zijn vooraf vaak maar moeilijk te voorspellen. De toenemende drukte, stijgende huizenprijzen en uitverkoop van de stad, waren geen grote thema’s in de verkiezingen in 2014.

Geen enkel verkiezingsprogramma refereert eraan. Drie jaar later zijn het onderwerpen die Amsterdammers dagelijks bezig houden. Daar kan je je schouders over ophalen, of bagatelliserend over doen zoals Pechtold (“De vraag altijd met dit soort dingen is: zie je het als een kans, of zie je direct het probleem. D66’ers zien de kansen.”), maar Amsterdam verdient beter.

Stadsbestuur moet bijsturen
Amsterdam verdient een stadsbestuur dat bijstuurt als het nodig is. Om Amsterdam de stad te houden waar ik met zoveel anderen ooit verliefd op ben geworden -op haar diversiteit, haar gemengde karakter, haar vrijheid- is veel meer strijdvaardigheid nodig.

Ik veronderstel geen eenvoudige opgave die je met twee simpele maatregelen regelt. Het wordt een zaak van de lange adem, waarin een groot aantal zaken zal moeten worden aangepakt.

Dat begint met erkennen dat er grenzen zitten aan de groei van het toerisme en de zorgen over de drukte serieus nemen. Voorkomen dat onze binnenstad verwordt tot een openluchtmuseum vol ticketshops, kaasmusea en wafelwinkels.

Lokale ondernemers beschermen en wonen weer voorop laten staan. Bij nieuwbouwplannen maximum huren veel dwingender afspreken en zorgen dat Amsterdammers niet hun huis uitgejaagd kunnen worden door op geldbeluste investeerders.

Huizen weer primair bestemmen om in te wonen en daarom harder optreden tegen misbruik van vakantieverhuur. Zorgen voor een economie die werkt voor alle Amsterdammers en voorkomen dat Amsterdam een stad wordt waar alles alleen nog maar draait om zoveel mogelijk geld verdienen.

Vrije stad
Amsterdam staat bekend als de meest diverse, gemengde en vrije stad ter wereld. Om dat zo te houden moeten we maximaal tegenwicht bieden aan al die partijen die alleen maar geld willen verdienen aan onze stad.

Dat is geen eenvoudige opgave en het is zeker niet iets wat je alleen kan. Daar hebben we alle progressieve krachten met hart voor Amsterdam voor nodig. Om samen met lef en liefde te strijden voor onze stad, de mooiste stad ter wereld.

Marjolein Moorman

Marjolein Moorman is onze wethouder Onderwijs, Armoede, Schuldhulpverlening en Jeugdzorg en was de lijsttrekker van de PvdA Amsterdam bij de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022. De strijd voor gelijke kansen staat centraal in alles wat zij doet. Wil jij alles over haar weten? Bezoek dan haar website www.marjoleinmoorman.nl Marjolein haar verhaal voor Amsterdam   Marjolein haar

Meer over Marjolein Moorman

Waar ben je naar op zoek?