Door Carolien de Heer op 29 november 2016

Nuon, stop met import bloedkolen uit Colombia!

Vandaag publiceerde het Het Parool een opiniestuk, door velen getekend waaronder fractievoorzitter Marjolein Moorman en ikzelf, om de import van bloedkolen te stoppen. In eerste instantie is het een oproep aan Nuon. Nuon is gevestigd in Amsterdam en importeerd nog steeds kolen uit Colombia. Deze kolen komen uit een Colombiaanse mijnbouwregio waar paramilitairen tussen 1996 en 2006 3100 mensen hebben vermoord en 55.000 mensen van hun land verdreven.

Weer bloedkolen uit de haven van Amsterdam
In het voorjaar hoorden wij van Pax voor Vrede dat deze bloedkolen worden overgeslagen in de Haven van Amsterdam. Jasper Groen van GroenLinks en ik dienden een voorstel in waarin we de raad vroegen om bloedkolen uit onze haven te weren. De raad heeft de motie aangenomen. Nu nemen we de volgende stap in de strijd tegen bloedkolen.

Nuon, E.ON en anderen stop met import bloedkolen
Ons voorstel in het voorjaar was gericht op de Haven van Amsterdam, nu richten we ons wederom samen met Pax voor Vrede en andere ondertekenaars van het opiniestuk op de energieleveranciers. Immers als de energiebedrijven deze kolen niet zouden gebruiken, hoeven er ook geen bloedkolen in de haven overgeslagen te worden. We spreken Nuon in eerste instantie aan, omdat het bedrijf is gevestigd in Amsterdam. Hetzelfde geld echter voor E.ON aangezien het de stroomleverancier van de gemeente is. Afgelopen donderdag heeft mijn collega raadslid Dennis Boutkan zich geschokt uitgesproken over het feit dat het ernaar uitziet dat wethouder Litjens waarschijnlijk nog een jaar bijtekent met energieleverancier E.ON. E.ON is een behalve een ‘vieze’ energiecentrale ook een centrale die bloedkolen stookt. Tenslotte importeren ook Engie en Essent dezelfde kolen uit Colombia.

Sluit alle kolencentrales
Overigens wil de PvdA dat kolencentrales überhaupt zo snel mogelijk gesloten worden. Meer hierover lees je in het landelijke PvdA-verkiezingsprogramma.

De ondertekenaars van het opiniestuk hopen natuurlijk dat Nuon en andere energieleveranciers aan de oproep gehoor gaan geven. Maak Amsterdam bloedkolen vrij!

Waar ben je naar op zoek?