Door Sofyan Mbarki op 6 oktober 2016

‘Ouders moeten inzicht krijgen in wachttijden en alternatieven in jeugdzorg’

Ouders die psychiatrische hulp voor hun kind zoeken belanden op een wachtlijst. Vertelde Dokter Bosman (aan het Surinameplein) aan AT5 en Parool. ‘We hebben letterlijk ouders huilend aan de telefoon, janken en boos aan het loket, met verwijsbrief. Ze zeggen: mijn kind heeft nu zorg nodig, niet over vier maanden’, zegt de directeur.

Iedereen begrijpt deze ouders. Niemand wil wachten op zorg als deze broodnodig is. En het is niet de eerste keer dat we het hebben over de wachtlijsten in de jeugdzorg (de Bascule).
Probleem is dat het niet duidelijk is hoeveel ruimte instellingen nog hebben, het overzicht van instellingen waar kinderen naartoe zouden kunnen is nog steeds niet compleet (zou na de zomer duidelijk zijn) en bovendien is het niet duidelijk hoe lang de wachtlijsten en wachttijden precies zijn. Sterker nog het lijkt erop dat de wachtlijsten oplopen. Iedere dag dat we wachten, moeten kinderen wachten.

Capaciteit is geen probleem in de jeugdzorg geven de instellingen aan. En geld mag nooit een argument zijn om kinderen niet de juiste zorg te geven. We zeggen immers ook niet tegen kinderen met een gebroken been, sorry, maar het gipsbudget is nu even op, dus je moet wachten. De PvdA wil dan ook van de wethouder horen dat er genoeg geld is en dat de verschillende instellingen samenwerken om dit jaar en volgend jaar de wachtlijsten terug te dringen.

Tijdens de gemeenteraad werd op initiatief van PvdA raadslid Sofyan Mbarki besproken dat de wethouder voortaan vaker een update geeft over de wachtlijsten. Om zo in de gaten te kunnen houden of de wachtlijsten daadwerkelijk oplopen.

Tenslotte stemde de gemeenteraad voor de motie, van Sofyan Mbarki, dat ouders beter geinformeerd moeten worden over de wachttijden en ze moeten informatie krijgen waar ze dan wel terecht kunnen.

Sofyan Mbarki

Sofyan Mbarki is wethouder van de gemeente Amsterdam namens de PvdA. Zijn portefeuilles zijn Economische Zaken, Sport, MBO, Jongerenwerk en Aanpak Binnenstad.

Meer over Sofyan Mbarki

Waar ben je naar op zoek?