Door op 22 september 2016

1 Miljoen voor Amsterdamse Aanpak tegen Eenzaamheid!

Er komt alsnog financiering voor mijn initiatief voor de Amsterdamse Aanpak tegen Eenzaamheid. Eerde leek die plan niet door te gaan doordat geen van de dekkingsvoorstellen op een meerderheid in de raad kon rekenen. Echter de coalitie heeft alsnog een bedrag van 1 miljoen euro gereserveerd in ed begroting 2017. Dit is geweldig mooi nieuw voor de 65.000 (ernstig) eenzame mensen in onze stad. Met dit geld kunnen we ervoor zorgen dat er meer aandacht komt voor het probleem. De PvdA wil de aanpak tegen eenzaamheid graag vormgeven samen met alle partijen en organisaties in de stad die nu al heel goed werk verrichten om eenzaamheid tegen te gaan. Wijk aan wijk willen we een plan maken, samen met de bestuurscommissies.

Ons plan bestaat uit vier pijlers:

• sleutelfiguren zoals (huisartsen, fysiotherapeuten, winkeliers, kappers, wijkverpleegkundigen, politieagenten) voorlichten over hoe te handelen bij eenzaamheid;
  • meldpunt voor eenzaamheid instellen. Zodat ook jij weet wat je moet doen als je eenzaamheid in de buurt tegenkomt;
  • sociale initiatieven die eenzaamheid tegen gaan een platform en netwerk bieden;
  • huisbezoeken bij alle ouderen boven de 75 jaar.

Week tegen eenzaamheid
Dit nieuws valt toevallig samen met de start van de Week Tegen Eenzaamheid die vandaag van start gaat. De hele week zijn er activiteiten, zoals het landelijk symposium in Rotterdam en de langste eettafel van Nederland. Ook ik zal namens de PvdA Amsterdam meedoen aan vele activiteiten.

WhatsApp Image 2016-10-07 at 14.34.42Nationaal Eenzaamheids Congres
Op 22 september was ik bij Nationaal Eenzaamheid Congres 2016 in Rotterdam. Heel goed om ervaringen uit te wisselen met andere gemeenten over het tegengaan van eenzaamheid. De Amsterdamse Stichting OOPOEH werd uitgeroepen tot beste eenzaamheidsproject van 2016. Zeer terecht!

Diner op 29 september
FullSizeRenderDe PvdA heeft op 29 september samen met Stichiting Mantelzorg en Dementie een diner georganiseerd voor demente FullSizeRender_1ouderen en hun mantelzorgers. PvdA-leden doneerden het geld voor een diner voor meer dan 50 ouderen. Dat we een heel diner binnen een paar dagen bijeen hebben kunnen brengen, is heel bijzonder. De ouderen hebben enorm genoten van het diner, en waren ook zeer verrast dat het diner gratis werd aangeboden.

Behalve de ouderen waren ook verschillende media enthousiast over de avond in buurtrestaurant Nieuw West:

‘Amsterdammers eten samen om eenzaamheid tegen te gaan’ – AT5
‘Op naar het buurtrestaurant’ – MUG
‘Week tegen eenzaamheid, raadslid Maarten Poorter in actie’ – Vragenvuur

Ticketdiner buurtsalon Kikkenstein Zuidoost
WhatsApp Image 2016-10-07 at 14.27.09Op vrijdag 23 oktober was ik te gast bij het Ticketdiner in de buurtsalon Kikkenstein in Zuidoost.WhatsApp Image 2016-10-07 at 14.27.10
Ik werd heel hartelijk ontvangen
door een team vrijwilligers die een maaltijd hadden gekookt voor bewoners van de flat. Een prachtig voorbeeld van een laagdrempelig project om mensen met elkaar te verbinden.

Waar ben je naar op zoek?