Door Marjolein Moorman op 6 juli 2016

Honderden kinderen krijgen beter onderwijs dankzij focusaanpak

shutterstock_326638589Vanaf vandaag krijgen honderden kinderen op 27 scholen in Amsterdam beter onderwijs dankzij de focusaanpak van de gemeente Amsterdam.  Hierbij krijgen scholen waar bovengemiddeld veel leerlingen met problematische achtergronden, maar ook achterstanden op bijvoorbeeld taalvaardigheid, extra geld. Deze investering is een langgekoesterde wens van de PvdA Amsterdam, waar fractievoorzitter Marjolein Moorman vaak aandacht voor heeft gevraagd.

Na veel aandringen heeft het college een plan opgesteld waarbij vreemd genoeg slechts de helft van de scholen deze investering tegemoet konden zien. Dankzij PvdA en SP is twee weken geleden, bij de bespreking van het plan in de Raad, aan álle scholen met deze problematiek geld toegezegd.
Marjolein: ‘Dagelijks worden leraren geconfronteerd met armoede, met schuldenproblematiek, met kinderen die in een onveilige situatie opgroeien of met afwezige ouders. Wat deze scholen in die omstandigheden presteren, is dan razend knap. Het betekent echter heel hard werken en daarvoor verdienen zij onze absolute steun zodat de kinderen op deze scholen volledig tot bloei kunnen komen.’ Met het geld kan extra personeel worden aangetrokken.
Marjolein is blij met het plan: ‘Als een kind op een basisschool belandt met achterstanden in zijn rekenen en taal ten opzichte van zijn leeftijdgenootjes, is het van groot belang dat we die achterstand zo snel mogelijk wegwerken. Hoe langer zoiets duurt, hoe meer hij daar in de toekomst last van zal krijgen’.
Dit zijn de scholen: Veerkracht, Sint Henricus, Slootermeerschool, Bos en Lommer, Immanuelschool, Noordmansschool, Burg. de Vlught, De Kinderboom, Upleinschool, Het Vogelnest, Oranje-Nassau, Rosaschool, De Klimop, Mgr. Bekkers, De Vijf Sterren, IJdoorn, Achtsprong, Klaverblad, De Rozemarn, De Schakel, Shri Laksmi, Mobiel, De Brink, Holendrechtschool, De Tamboerijn, De Morgenster, Lotusschoo
Marjolein Moorman

Marjolein Moorman is onze wethouder Onderwijs, Armoede, Schuldhulpverlening en Jeugdzorg en was de lijsttrekker van de PvdA Amsterdam bij de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022. De strijd voor gelijke kansen staat centraal in alles wat zij doet. Wil jij alles over haar weten? Bezoek dan haar website www.marjoleinmoorman.nl Marjolein haar verhaal voor Amsterdam   Marjolein haar

Meer over Marjolein Moorman

Waar ben je naar op zoek?