Door op 24 juni 2016

Dennis Blogt: weg met dat jeugdloon

Weg met jeugdloonDonderdag schreef de NOS: “De gemeente Amsterdam heeft het minimumjeugdloon afgeschaft. Initiatiefnemer PvdA diende samen met GroenLinks, SP en Partij van de Ouderen een voorstel in om jongeren tussen de 18 en 23 jaar hetzelfde te betalen als volwassenen. Ook mensen die werken en leren, uitzendkrachten en Wajongers krijgen een volwaardig loon.”

Een geweldig resultaat waar ik ontzettend blij mee ben! Samen met Young & United en mijn collega’s van andere linkse partijen heb ik mij verzet tegen het jeugdloon omdat het onrechtvaardig is: als je voor de wet volwassen bent (18 jaar), dan heb je recht op een volwassen loon. Het is gewoon niet fatsoenlijk om jong volwassenen onder de armoedegrens te betalen, terwijl ze fulltime werken. Amsterdamse jong-volwassenen hebben gewoon recht op een fatsoenlijke beloning.

Na deze stemming woensdagnacht in de gemeenteraad gaat dit veel gevolgen krijgen. Dit betekent dat jong volwassenen, die bijvoorbeeld als beveiliger voor de gemeente werken, nu een fatsoenlijk salaris ontvangen. Bij aanbestedingen gaat de regel gelden dat er geen externe medewerkers op jeugdloon bij ons ingezet mogen worden. Leveranciers mogen dus alleen medewerkers voor de gemeente Amsterdam laten werken tegen een volwassen loon. En wethouder Ollongren moet afspraken maken bij bedrijven waar Amsterdam aandeelhouder van is om afschaffing van het Jeugdloon te agenderen. En dat zijn heel veel bedrijven: denk bijvoorbeeld aan Schiphol, de Arena, het GVB en de RAI.

Verder krijgt het College de opdracht om in de Amsterdamse regio met werkgevers in gesprek te gaan over afschaffing van het Jeugdloon. Amsterdam geeft het goede voorbeeld! Er zijn al bedrijven die hierin zijn voorgegaan zoals de Bijenkorf. Goed voorbeeld doet goed volgen. Dus ons voorstel doet een dringend beroep op Amsterdamse werkgevers.

Met dank aan de partijen die meeschreven en mee hebben gestemd en vooral aan al die actievoerders van Young & United die laten zien dat als je iets wilt veranderen, dit ook lukt. Dat als je iets onrechtvaardig vindt, je moet opstaan en erop af moet gaan. En dat je samen zoveel meer kunt bereiken dan alleen. Wij zijn hartstikke trots!