Amsterdam gaat de binnenstad terugveroveren

5 oktober 2017

De drukte in Amsterdam wordt aangepakt

De eenzijdige groei van Nutellawinkels, IJswinkels en toeristenwinkels zijn een door in het oog van vele Amsterdammers. Deze winkels zien de binnenstad alleen als een cashcow en dragen niets bij aan de leefbaarheid van Amsterdam. We hebben als PvdA vele initiatieven genomen om de drukte in Amsterdam tegen te gaan. Daarom zijn we blij dat de hele raad nu eindelijk met serieuze maatregelen komt om de monocultuur in de binnenstad aan te pakken. Dit besluit is intensief doorgesproken met de gemeenteraad.

Heroveren van de binnenstad

De maatregelen tegen de drukte in Amsterdam zijn een goede start om de stad te heroveren op wildgroei van schrale bedrijven die niets toevoegen aan de stad. We hebben ons hier als PvdA vanaf begin al hard voor gemaakt. Het centrum is een kwetsbaar gebied. Het kloppend hart van de stad. Dat moeten we beschermen. Dat betekent dat we meer moeten gaan reguleren. En checken of er van het aanbod dat gericht is op bezoekers en passanten niet teveel is. En als het teveel is, moet de gemeente ingrijpen.

drukte AmsterdamEerste stappen

Een van onze wensen om de wildgroei van eetwinkels aan banden te leggen lijkt nu ook te gaan gebeuren. Mengformules van winkels die voedingswaren verkopen moeten gereguleerd worden, maar ook de Tours&Ticket-achtige bedrijven. Natuurlijk moet komend jaar nog veel worden uitgewerkt. Dat gaan we kritisch volgen, maar dit is een belangrijke eerste stap.

Er wordt nog altijd veel stedelijk vastgoed in het centrum verkocht. Die uitverkoop gaat wat ons betreft ook stoppen. Zo geven we ook het hart van de stad terug aan Amsterdammers. De PvdA heeft zich de afgelopen jaren enorm ingezet om het aantal Nutella en andere toeristen winkels in Amsterdam terug te doen dringen. In de komende jaren wil de PvdA naast deze maatregelen nog veel meer doen om de drukte in de binnenstad van Amsterdam tegen te gaan.