1 oktober 2015

Extra geld voor nieuwkomersklassen vluchtelingenkinderen

Laat jonge vluchtelingen zich zo snel mogelijk thuis voelen in Amsterdam en investeer in hun onderwijs. De PvdA diende vandaag het plan in om geld uit te trekken voor extra nieuwkomersklassen, waar vluchtelingen tussen zes en twaalf jaar in korte tijd de taal kunnen leren. Fractievoorzitter Marjolein Moorman: ‘Om zulke jonge kinderen zo snel mogelijk zich thuis te laten voelen en te kunnen laten instromen in het normale onderwijs, is het van belang dat ze zo snel mogelijk de taal kunnen leren. Daarvoor zijn deze nieuwkomersklassen bedoeld’.

Op dit moment zijn er al 26 nieuwkomersklassen in Amsterdam, maar die kunnen de enorme groei aan vluchtelingen op dit moment niet aan. Uit berichtgeving van AT5 bleek er een groot tekort aan capaciteit en werd om steun van de gemeente gevraagd. De PvdA maakt zich er hard voor dat die steun er ook komt. Het snel kunnen spreken van de taal en kunnen volgen van onderwijs vergroot voor deze kinderen de kansen op een mooie toekomst.

Vandaag was het kinderprogramma Basta voor AT5 ook op bezoek bij een nieuwkomersklas.