Door op 30 maart 2014

Uitkomsten Ledenpanel Congresvoorbereiding

De PvdA Amsterdam organiseerde eind januari/begin februari 2014 een ledenpanel als voorbereiding op het landelijk congres van de PvdA van 15 en 16 februari 2014. Het panel bestond uit 18 vragen die door de Amsterdamse congresafgevaardigden zijn opgesteld. Het betroffen vooral vragen over kwesties waarvan de congresafgevaardigden nieuwsgierig waren naar de mening van de leden. Zij gebruiken de uitkomsten van dit ledenpanel gebruiken bij het bepalen van hun definitieve standpunt op het congres.

Energie – De energieopwekking uit fossiele brandstoffen moet snel worden afgebouwd ten gunste van de ontwikkeling van duurzame, lokaal opgewekte energie. (Dit vraagt nú veel geld, en instemming met meer windmolens.).
Twee-derde van de respondenten op dit ledenpanel is het eens met deze vraag.

Aardgaswinning in Groningen laat zien wat de effecten kunnen zijn van het winnen van gas zonder de gevolgen compleet te overzien. Het is daarom van belang eerst inzicht te hebben in de consequenties van schaliegaswinning, voordat de PvdA hier mee in kan stemmen.
Maar liefst 92% van de respondenten wil dat de PvdA pas instemt met de schaliegaswinning na nader onderzoek in de consequenties daarvan.

Europa – De Europese Unie moet meer bevoegdheden krijgen om de economie te kunnen versterken. Dit is belangrijker dan een versterking van de democratische controle van de Unie.
Een krappe meerderheid is er op tegen dat de EU meer bevoegdheden krijgen om de economie te kunnen versterken en vindt dat niet belangrijker een versterking van de democratische controle van de Unie. Bijna een derde vindt dit wel.

Het is belangrijker dat werknemers- en werkgeversorganisaties en andere maatschappelijke organisaties betrokken worden bij de besluitvorming in de EU dan dat de EU slagvaardig kan besluiten.
Het ledenpanel is erg verdeeld over deze vraagstelling en dat levert dus ook geen duidelijk beeld in de beantwoording op.

De PvdA moet zich in het Europees Parlement inzetten voor versterking van de Europese vakbeweging en ondernemingsraden. Om daarmee te voorkomen dat werkgevers oneigenlijk gebruik maken van Europese werknemers.
Ruim driekwart van de respondenten is het eens met de stelling dat het Europees parlement zich moet inzetten voor versterking van de Europese vakbeweging en de ondernemingsraden met het doel om te voorkomen dat werkgevers oneigenlijk gebruik kunnen maken van Europese werknemers.

In het PvdA-verkiezingsprogramma voor de Europese verkiezingen moet worden opgenomen dat de lidstaten verplicht afspraken maken over het beperken van overstromingsrisico’s, zodat laag liggende landen niet in de problemen komen.
Een ruime meerderheid van 68% vindt dat in het PvdA-verkiezingsprogramma opgenomen moet worden dat de EU-lidstaten verplicht moeten worden afspraken te maken over het beperken van overstromingsrisico’s.

Sociaal – De Wet werk en bijstand (WBB) heeft tot doel meer mensen te laten werken die nu een uitkering ontvangen. Een consequentie van deze wet is dat een bijstandsmoeder met jonge kinderen verplicht kan worden tot een tegenprestatie op straffe van een forse korting op de uitkering. Dat is een aanvaardbare consequentie.
Een krappe meerderheid is het oneens met deze vraagstelling.

Economie – Bedrijven moeten verplicht kunnen worden om bij het nastreven van hun winstdoelstelling rekening te houden met macro-economische factoren, bijvoorbeeld elektriciteitsbedrijven met de werkgelegenheid in een regio, ook als dit inefficiëntie en hogere energieprijzen met zich mee kan brengen.
Over deze vraag waren de meningen sterk verdeeld.

We gaan voor een intensivering van de bestrijding van misbruik van de BTW – een belangrijke inkomensbron voor de EU – en benaderen initiatieven daarvoor positief.
Een zeer grote meerderheid van de respondenten is voor intensivering van de bestrijding van misbruik van de BTW, maar dat kan niet verrassend worden genoemd.

De Europese Unie moet meer investeren in Zuid-Europa, bijvoorbeeld in innovatieve industrie, om het wegtrekken van de bevolking daar tegen te gaan.
Een meerderheid van 63% is het er mee eens dat de Europese Unie meer moet investeren in Zuid-Europa.

PvdA – Volksvertegenwoordigers en bestuurders van de PvdA moeten de Erecode (over integriteit) nu al ondertekenen. Ook bestuursleden (van de landelijke Partij, van gewesten en van afdelingen) zouden deze moeten ondertekenen.
Een overweldigende meerderheid van respondenten van het panel is er voorstander van dat ook bestuursleden de erecode als moreel kompas expliciet ondertekenen. Slechts 3% is het daar niet mee eens en 8% weet het niet.

Op het congres van 2013 zijn de principes van de commissie Noten inzake ledendemocratie bijna unaniem overgenomen. De uitwerking van de besluiten door het Partijbestuur laat op zich wachten. Het Partijbestuur moet voor 1 juli 2014 met een uitwerking van de plannen komen.
Een ruime meerderheid van 68% van de panelleden is het eens met de stelling dat het Partijbestuur op korte termijn met een uitwerking van de plannen van de principes van de commissie Noten inzake ledendemocratie. Opvallend is dat 28% daar geen uitgesproken mening over heeft.

In de voorgestelde wijziging van de Statuten en Reglementen wordt opgenomen dat de leden toegang hebben tot de gegevens van andere leden die daarvoor toestemming hebben gegeven, zoals naam, woonplaats, telefoonnummers en digitale adresgegevens. Deze gegevens zouden uitsluitend beschikbaar mogen zijn ter ondersteuning van Partij activiteiten.
Het ledenpanel is het in meerderheid eens dat het verstrekken van de gegevens van de leden uitsluitend voor activiteiten van de partij mag worden gebruikt.

Kandidaten die zich aanmelden voor een lijsttrekkersverkiezing dienen bij die aanmelding een aantal handtekeningen van Partijleden te overleggen.
Er ligt nu een voorstel dat die handtekeningen uniek moet zijn.
U mag niet meer dan één kandidaat ondersteunen bij lijsttrekkersverkiezingen.
Op de vraag of de handtekeningen ter ondersteuning van kandidaten voor de lijsttrekkersverkiezing uniek moeten zijn (je mag dan maar één kandidaat ondersteunen) is een krappe meerderheid van 53% van de respondenten voor, maar 31% vindt van niet en 16% heeft geen mening.

Veiligheid – Een verklaring omtrent gedrag (VOG)moet geweigerd kunnen worden op basis van verdenking door de Politie van betrokkenheid bij ernstige delicten. Ook al is de betrokken persoon nog nooit met justitie in aanraking gekomen en is de schuld van de verdachte aan enig delict nog niet door de rechter vastgesteld.
Bijna twee-derde van de respondenten is het oneens met deze stelling.

Iedere veroordeelde tot een gevangenisstraf moet een eigen bijdrage voor de detentiekosten betalen, ook al kan dit oplopen tot 12.000 euro.
Een krappe meerderheid van het ledenpanel vindt niet dat iedere veroordeelde een eigen bijdrage voor de detentiekosten moet betalen, maar 31% wel.

Opmerkingen
Aan het eind van het panel konden de leden nog nadere opmerkingen en een toelichting kwijt. Daar is massaal gebruik van gemaakt.

Conclusies
De uitkomsten van het ledenpanel geven bij de verschillende vragen die verband houden met de partij (ledendemocratie, erecode, het verstrekken van gegevens) over het algemeen een heel duidelijk beeld. Met betrekking tot de Europese thema’s zijn de meningen van het leden meer verdeeld op enkele uitzonderingen na, zoals nadere afspraken lidstaten over het beperken van de overstromingsrisico’s en de intensivering van de bestrijding van misbruik van de BTW.

In ieder geval kan gesteld worden dat de congresafgevaardigden veel aan de uitkomsten van het ledenpanel hebben gehad bij de afweging die zij moeten maken bij de stemmingen op het congres. Over het congres zelf schrijven de afgevaardigden een verslag.

Tot slot
Tot slot willen wij alle leden die hebben deelgenomen aan dit ledenpanel, hartelijk danken voor hun inzet!

PvdA-Amsterdam-Uitkomsten-Ledenpanel-Congres-2014