1 december 2016

Oproep: hoe verlopen Keukentafelgesprekken?

Sinds de decentralisaties is de gemeente verantwoordelijk geworden voor een groot deel van de zorg in huis. Om dit goed te kunnen doen voert de gemeente Amsterdam keukentafelgesprekken, waarin wordt vastgesteld wat de zorgbehoefte is. Ook wordt in deze gesprekken de omvang van ondersteuning vastgesteld voor diegenen die hulpbehoevend zijn. Aan heel veel Amsterdamse keukentafels worden deze cruciale gesprekken nu gevoerd, over de ondersteuning van de meest kwetsbare Amsterdammers.

De PvdA is zeer nieuwsgierig of dit systeem van Keukentafelgesprekken goed verloopt. Deze gesprekken moeten goed verlopen, professioneel gevoerd worden en cliënten moeten hierop kunnen vertrouwen. Toch komt het nog te vaak voor dat de mantelzorger niet aan tafel zit en niet altijd is duidelijk welke ‘pet’ de deelnemers aan tafel ophebben. Wij willen daarom graag in contact komen met mensen bij wie zo’n gesprek is gevoerd.

Binnen onze partij beschikken wij over een fantastisch netwerk van 0mbudsteams. Dat zijn vrijwilligers die kosteloos en belangeloos mensen trachten bij te staan. Het doel is om mensen te helpen die knel dreigen te komen tussen de bureaucratie en zich verliezen in het woud van regels.

Wij willen als ombudsteams graag de onderstaande vragen onderzoeken:

– Hoe worden de keukentafelgesprekken ervaren?

– Stemmen de resultaten / uitkomsten van deze Keukentafelgesprekken tot tevredenheid?

Daarom zijn wij op zoek naar Amsterdammers die een Keukentafelgesprek hebben gevoerd, en hun ervaringen willen delen.

Heeft u zo’n gesprek ondergaan, of kent u iemand die zo’n gesprek heeft gevoerd dan willen wij dat graag weten.

Gaarne contactgegevens naar [email protected] of [email protected]. Wij zullen deze namen doorgeven aan het Ombudsteam uit de buurt. Die zullen langs gaan om na te vragen hoe dat Keukentafelgesprek is verlopen.

Alvast bedankt voor de medewerking,

Namens de Amsterdamse Ombudsteams,

Bart Kinket en Jesse Bos