Door Sofyan Mbarki op 14 juni 2016

Ook peuters vluchtelingen krijgen onderwijs in Amsterdam

th_8b01c82b528000fdf7c8c8452ae263b2_1460022296image2Vluchtelingenkinderen tussen de 2½ en 4 jaar krijgen in Amsterdam onderwijs op maat aangeboden. Op de noodopvanglocaties waar vluchtelingengezinnen verblijven wordt het onderwijs aangeboden dat vergelijkbaar is met de Amsterdamse voorscholen. Ook zullen kinderen vanaf 4 jaar mee gaan doen aan het reguliere onderwijs, dit was eerder vanaf 6 jaar. Hiermee gaat Amsterdam zo snel mogelijk het initiatiefvoorstel van PvdA-raadslid Sofyan Mbarki in praktijk brengen.

Leren van het verleden
Raadslid Mbarki is blij dat zijn voorstel wordt opgepikt: ‘Door deze jonge kinderen zo vroeg mogelijk op pad te helpen, werken we aan een toekomst waarin zij net zoveel kansen krijgen als andere Amsterdammers. In het verleden hebben we bij zulke integratieprocessen nog veel te veel laten liggen, daar moeten we lering uit trekken’.
Kinderombudsman
Ook de (voormalig) Kinderombudsman Marc Dullaert luidde de noodklok over de jonge vluchtelingenkinderen in de noodopvang. In een rapport uit februari 2016 laat hij weten: ‘Als we deze kinderen nu niet de zorg, het onderwijs en de thuisbasis geven die zij nodig hebben, dan raken zij op een achterstand die ze wellicht nooit meer inhalen.’
Wat Mbarki betreft moeten we er alles aan doen om die achterstanden te voorkomen. ‘Dat betekent ook dat als deze jonge kinderen al ver in hun ontwikkeling zijn, we het mogelijk moeten maken dat zij naar een Amsterdamse school moeten kunnen gaan, buiten de noodopvang. Als we kinderen te lang beneden hun niveau laten werken, worden zij geremd in hun ontwikkeling. Bovendien bespoedigt het hun integratie alleen maar meer, als ze elke dag spelen en leren tussen Amsterdamse kinderen’.
Sofyan Mbarki

Sofyan Mbarki is wethouder van de gemeente Amsterdam namens de PvdA. Zijn portefeuilles zijn Economische Zaken, Sport, MBO, Jongerenwerk en Aanpak Binnenstad.

Meer over Sofyan Mbarki

Waar ben je naar op zoek?