Door op 1 april 2016

Samenwerking tussen wijkzorgteam en huisarts niet optimaal

De samenwerking tussen wijkzorgteams en huisartsen verloopt nog steeds matig. De gemeente is hard bezig om de nieuwe wijkzorg vorm te geven, maar uit de laatste evaluatie van de wmo bleek dat de wijkzorgteams en de huisartsen in veel stadsdelen nog in verschillende werelden leven. Als de samenwerking niet verbetert, kan dat leiden tot gevaarlijke situaties voor Amsterdammers, zegt PvdA-raadslid Maarten Poorter.

Huisartsen, thuiszorgorganisaties, de zorgverzekeraars en de gemeente moeten de handen snel ineen slaan om de samenwerking te verbeteren. PvdA raadslid Maarten Poorter: “De samenwerking tussen de wijkzorgteams en de huisartsen moet echt beter. Het is een grote gemiste kans als de wijkzorg niet samen met de huisartsen wordt vormgegeven. Als zorgpartijen elkaar niet weten te vinden kan dat leiden tot gevaarlijke situaties voor de Amsterdammer.”

Een lichtend voorbeeld van hoe het ook kan is een initiatief als de Krijtmolenalliantie in Noord waar alle partijen inclusief het Boven ’t IJ-ziekenhuis gezamenlijk optrekken. De PvdA wil dit soort allianties op meerdere plekken in de stad zien en is het een grote prioriteit om hier snel werk van te maken. De PvdA heeft een motie ingediend om hier snel werk van te maken, en deze werd raadsbreed aangenomen.

Eerder heeft de PvdA samen met D66 bij motie een plan ingediend om de wisselwerking tussen de huisarts en vrijwilligers, bewonersinitiatieven en andere vormen van informele hulp te verbeteren.