Door op 10 februari 2016

Uitkomsten Ledenpanel Voorbereiding Congres 2016

Ruim 600 leden van de PvdA Amsterdam hebben deelgenomen aan het ledenpanel januari 2016, dat onder meer ging over het associatieverdrag met Oekraïne.

Het ledenpanel begon met een aantal vragen over het referendum over het associatieverdrag met de Oekraïne. Een grote meerderheid van de respondenten gaf aan te gaan stemmen: 62 procent zegt te gaan stemmen en 23 procent overweegt om dat te doen. Van de 11 procent die niet gaat stemmen, verklaarden behoorlijk veel leden dat zij dat doen omdat ze tegen het principe van het referendum zijn of dat ze daarmee hopen dat de kiesdrempel niet gehaald wordt. Maar liefst 66 procent is voorstander van het EU-associatieakkoord. Van de respondenten is 47 procent het er mee eens dat de PvdA actief campagne moet voeren om in te stemmen met het EU-associatieakkoord met Oekraïne en 19 procent vindt dat enigszins.

Het ThemaTeam Gezinnen vroeg welk cijfer aan Amsterdam als stad voor gezinnen gegeven kon worden. Het cijfer 7 haalde de hoogste score met 30 procent en het cijfer 8 kreeg de op een na hoogste score met 28 procent. De antwoorden op de vraag waaróm iemand het cijfer gaf, worden door de leden van het ThemaTeam doorgenomen.

Ledendemocratie

In het ledenpanel waren ook vragen opgenomen over de ledendemocratie binnen de partij. Maar liefst 78 procent gaf aan dat het partijbestuur met de uitgevoerde pilots van de ledendemocratie (online platform, ledenpanel, digitaal stemmen tijdens het congres) op de goede weg is.

Ook waren er vragen opgenomen met betrekking tot de actualiteit. Zo werd naar de mening gevraagd over het over het bombarderen van IS in Syrië. 42 procent vindt dat de PvdA vóór het bombarderen van IS in Syrië moet stemmen, 27 procent is tegen en 11 procent is neutraal. Overigens is 64 procent het helemaal eens met minister Bert Koenders: ”Je kunt IS niet wegbombarderen. Alleen maar bombarderen helpt niet.”

De leden  werd gevraagd naar suggesties voor de Amsterdamse congresafgevaardigden voor het indienen van actuele moties tijdens het congres van 13 februari. In totaal gaven 241 leden een suggestie. Met die suggesties zijn de Amsterdamse afgevaardigden aan de slag gegaan. Niet alle suggesties waren helaas bruikbaar, omdat ze niet daadwerkelijk aan het criterium van de actuele motie voldeden. Een actuele motie is alleen van toepassing als het een onderwerp betreft dat pas na het sluiten van de termijn van de reguliere moties voor het congres (december) is gaan spelen. Uiteindelijk hebben de Amsterdamse afgevaardigden de volgende moties (mede) ingediend:

1. Verbod op verkoop sociale huurwoningen;
  2. Belastingparadijs: inzake aanpak belastingontwijking onder het EU-voorzitterschap;
  3. Toekomstperspectief Regio Irak/Syrië;
  4. Krachtige Tegenstem PvdA bij rellen rond opvang vluchtelingen in Nederland;
  5. Benutten leegstand verzorgingshuizen t.b.v. ouderen huisvesting
  6. Europese regelgeving uitstoot dieselmotoren terugdraaien
  7. Onderzoek afschaffing verhuurdersheffing.

De deelnemers aan het ledenpanel hebben gebruik gemaakt om aan het eind van het ledenpanel opmerkingen te maken over het ledenpanel of een nadere toelichting te geven op de antwoorden. Dit voorziet in een duidelijke behoefte: de leden willen graag bij de toelichting hun antwoord nader uitleggen, zaken benadrukken, nuanceren of kritiek geven op de formulering van de vraag. Ook algemene opmerkingen werden gemaakt, zoals het verzoek om duidelijk te formuleren wat de koers van de partij is en om goed na te denken over een solide boodschap.

Lees de uitgebreide rapportage van het ledenpanel in de Uitkomsten PvdA Amsterdam Ledenpanel Maart 2016.

Waar ben je naar op zoek?