Door op 6 januari 2016

Eerlijke prijs voor goed werk taaldocenten

Op aandringen van PvdA Amsterdam-raadslid Dennis Boutkan gaat de gemeente werk maken van een betere beloning voor zelfstandige taaldocenten in Amsterdam. Zogeheten NT2-docenten worden door de gemeente ingehuurd om taallessen te geven aan mensen voor wie Nederlands niet hun eerste taal is.

De afgelopen periode werd duidelijk dat de vergoeding aan deze docenten niet de vele administratieve lasten dekte die wel door de gemeente worden vereist. Daardoor kwamen de docenten uiteindelijk op een uurtarief uit dat onder het minimumloon ligt. Op aandringen van Boutkan gaat de gemeente zoveel mogelijk pogingen doen om dit te voorkomen. ‘Als grootste werkgever van Amsterdam heeft de gemeente een voorbeeldfunctie’, aldus Boutkan. ‘Dat betekent dat iedereen die voor de gemeente werkt, intern of extern, een goede vergoeding voor zijn werk moet krijgen’.

Eerlijke kans voor zelfstandigen
Ook in de verdeling van opdrachten maakt Boutkan zich hard voor de positie van de zelfstandige docenten. Hij dringt er op aan dat de aanbesteding van taallessen in kleine opdrachten (kavels) wordt verdeeld, waardoor zelfstandige taaldocenten – eventueel samenwerkend in een team van drie of vier – ook kans maken om een opdracht binnen te halen. Door de aanbesteding in grotere delen te verrichten worden de opdrachten binnengehaald door grotere partijen, die vervolgens de zelfstandige docenten weer inhuren. Zo blijft er onnodig geld hangen bij tussenschakels, die uiteindelijk geen waarde toevoegen aan de taallessen.

Waar ben je naar op zoek?