PvdA, GroenLinks & Partij voor de Dieren: gemeente in 2030 CO2-uitstootvrij

door Marjolein Moorman op 4 januari 2016

‘Daar’ en ‘later’ komen steeds dichterbij. Nu is de tijd om als Amsterdam serieuze klimaatdoelstellingen te formuleren en ons voor te bereiden op een duurzame toekomst. Vandaag dienen PvdA Amsterdam, GroenLinks Amsterdam en Partij voor de Dieren Amsterdam een klimaatinitiatief in die de ambities voor de stad flink opschroeft. Het doel: in 2030 de gemeentelijke organisatie CO2-uitstootvrij en 55% minder CO2-uitstoot in de gehele stad. In 2050 moet alle energie in Amsterdam duurzaam worden opgewekt.

De partijen borduren daarmee voort op de klimaatwet zoals die landelijk door GroenLinks en PvdA samen werd ingediend. Het zorgt ervoor dat de ambities worden vastgelegd in al het beleid van de gemeente. Zo moet duurzaamheid de verantwoordelijkheid worden van het gehele college, niet uitsluitend van de wethouder Duurzaamheid. GroenLinks-fractievoorzitter Rutger Groot Wassink: ‘De klimaatdoelstellingen moeten met dezelfde ernst worden behandeld ware het de financiën van de stad. Met een jaarlijkse begroting en een strenge naleving daarvan.’

‘Het wordt tijd dat Amsterdam een voortrekkersrol gaat vervullen voor de rest van het land’, zegt PvdA-fractievoorzitter Marjolein Moorman. ‘Kijk eens naar een stad als Stockholm, waar 70% van de gebruikte energie al duurzaam opgewekt is. Amsterdam zit daar pas op 5%, dat kan niet meer.’

In het initiatiefvoorstel pleiten de partijen voor een gemeentelijke organisatie die in 2030 CO2-uitstoot vrij is. Daarnaast moet er in 2030 55% minder CO2 worden uitgestoten in de stad. Het vraagt de gemeentelijke organisatie om vijfjarenplannen op te stellen die aansluiten op de ambities. Daarmee sluit het aan op het vijfjaarlijkse ritme van het Klimaatakkoord uit Parijs. ‘Amsterdam moet haar verantwoordelijkheid nemen en de klimaatverandering op alle fronten aanpakken’, aldus Johnas van Lammeren, fractievoorzitter Partij voor de Dieren. ‘Er is forse klimaatwinst te boeken door een meer plantaardig voedselpatroon te stimuleren.’

Lees het hele voorstel hier: initiatiatiefvoorstel_gl_pvda_en_pvdd_over_klimaatinitiatief (1)

2 Responses to “PvdA, GroenLinks & Partij voor de Dieren: gemeente in 2030 CO2-uitstootvrij”

1. Rein van der Molen schreef:

Beste mensen,

Amsterdam,de mooiste stad van de Wereld in al zijn facetten; kan en moet eigenlijk een broedplaats zijn van duurzame ontwikkelingen.
    De PvdA kan daarbij het voortouw nemen.
    Subsidie geven op het energie neutraal maken van alle huizen c.q gebouwen b.v. door een deel van de gelden uit erfpacht aan de bewoners uitkeren daarvoor.
    Max. snelheid van 40 km voor auto’s en 20 km voor brom/snorfietsen
    in de binnenstad.Subsidies voor elektrisch rijden.Wegenbelasting voor alles wat harder rijdt dan 20 km en naar de grote weg.
    Auto’s iets in snelheid naar beneden en brommers max. 40 km.
    Zelf werk ik aan revolutionair duurzaamheidsproject,die ik in de zomer op de markt wil gaan brengen.
    Met vriendelijke groeten,
    Rein van der Molen(70)
    Oud jacht & Verkeersvlieger

2. Rupino Griffioen schreef:

De productie van auto’s kost veel CO2, Ze stil laten staan is ‘zonde’.
    CO2 productie van huizen is weinig t.o.v. die van de industrie.
    VLIEGEN DIENT NAAR CO2-PRODUCTIE BELAST TE WORDEN.
    (Als het vliegen 10% afneemt hebben we al veel gewonnen. Begin maar per km-kg te belasten).
    Zorg voor veel ‘goedkope’ elektrische taxi’s (een vorm van autodelen, weet je wel) en belast werkelijke CO2 productie en luchtverontreiniging van gemotoriseerd verkeer (Scooters bovenal).
    Laat Gemeente Amsterdam beginnen door alleen op elektrische scooters controles te doen.
    PvdA en GL zijn pas echt goed te geloven als ze direct stappen weten te bereiken met dit college i.p.v. te wachten tot ze weer uit de oppositie zijn).
    De jeugd hebben we al mee: ze vinden auto’s minder cool dan wij oudjes het ooit vonden. En grote oude bomen zijn fantastische CO-2-binders. (Er zijn vast meer ideeën).
    vrgr Rupino 27471 dagen.