Door op 10 december 2015

Wat te doen met 11 miljoen? Investeer in focusscholen!

Wat kun je doen met elf miljoen? De afgelopen maand bleek dat zeker 11 miljoen aan onderwijsgeld op de plank blijft liggen, in plaats van dat het in het onderwijs wordt gestoken. De PvdA kan wel zinnigere bestemmingen voor dat geld bedenken. Vandaag de tweede suggestie: investeer in focusscholen.

Op focusscholen in Amsterdam – basisscholen in de voormalig Focuswijken – bevinden zich bovengemiddeld veel kinderen met achterstanden in taal- en rekenen. Bovendien zitten er op deze scholen meer leerlingen op die extra zorg nodig hebben. Het zorgt ervoor dat de kinderen extra aandacht nodig hebben en vaak extra onderwijs moeten krijgen om op het niveau van hun leeftijdgenoten te komen. Als die scholen niet genoeg extra middelen krijgen, moeten leraren zich een slag in de rondte werken om alle kinderen het onderwijs te geven wat hun goede kansen geeft in de rest van hun leven. Dat gaat nu vaak mis, waardoor schooldirecteuren zich genoodzaakt voelen om de alarmbel te luiden.

PvdA-fractievoorzitter Marjolein Moorman: ‘Als een kind op een basisschool belandt met achterstanden in zijn rekenen en taal ten opzichte van zijn leeftijdgenootjes, is het van groot belang dat we die achterstand zo snel mogelijk wegwerken. Hoe langer zoiets duurt, hoe meer hij daar in de toekomst last van zal krijgen’. Om alle kinderen het extra onderwijs te geven wat ze nodig hebben, zal een flinke investering vereisen. Maar de PvdA vindt het van groot belang dat we hen allemaal het onderwijs kunnen geven dat ze zoveel mogelijk kansen geeft in de rest van hun leven. Laten we daarom investeren in extra leraren voor deze scholen en zorgen dat de huidige leraren hun werk zo goed mogelijk kunnen doen.

11-miljoen2web