De Heer blogt: Hoezo bezuinigen op vuilnisophaal?

door Carolien de Heer op 5 november 2015

Heeft u al vernomen dat er flink bezuinigd gaat worden op de vuilnisophaal?  Volgend jaar gebeurt dat voor bijna zes miljoen en vanaf 2017 met wel vijftien miljoen per jaar. Dat heeft flinke gevolgen, bijvoorbeeld voor het de ophaal van grof vuil.

De wethouder denkt die bezuinigingen te kunnen doen door ‘efficiënter’ te werken. De PvdA is op zich niet tegen efficiënt werken, maar het ligt er wel aan welke gevolgen dit heeft. Want het is bijvoorbeeld heel efficiënt om in plaats van een keer per week, nog maar een keer in de twee weken grofvuil op te halen. Maar willen we dat? Wij niet. Daarnaast is het ook efficiënter om vuilniswagens weer tijdens de spits te laten rijden of rondom de scholen tijdens het in- en uitgaan van leerlingen. Maar is dat veilig? Nee. Ook is het efficiënt als u zelf uw vuil wegbrengt. Oké, maar hoe gaat u dat doen als u geen auto heeft?

De wethouder blijft volhouden dat deze bezuinigingen wel kunnen. Maar daarvoor hebben wij geen enkel bewijs gezien en geen onderbouwing te horen gekregen. Om het geld nu dat je voornemens bent te bezuinigen nu al uit te geven is boven niet erg financieel prudent. Helaas is dat wel wat hier – voor de zoveelste keer – weer gebeurd.

Eén lichtpuntje is er nog wel. De wethouder heeft op ons verzoek wel toegezegd te monitoren of de stad niet heel veel viezer of onveiliger wordt en/of de dienstverlening aan de Amsterdammer niet achteruit gaat. Daar zullen wij hem aan houden, want wij vrezen met grote vreze.

4 Responses to “De Heer blogt: Hoezo bezuinigen op vuilnisophaal?”

1. Hedda Maria Post schreef:

Wat een ziek beleid: steeds meer toeristen , steeds meer boten door de gracht met lawaai en stinkdiesel steeds meer rolkoffertjes van de airbnb’s ’s ochtends vroeg op de stoep., en de vuilniszakken van degasten of het nu een ophaaldag is of niet. Er wordt als maar intensiever gebruik gemaakt van het stadje Amsterdam en veel verdiend. Fantastisch om dan te bezuinigen op de vuilnisophaaldienst . Private rijkdom en publieke armoe en openbare rotzooi. Leren bestuurders nooit iets bij?

2. marie koning schreef:

Ik kan nog mijn eigen vuilnis zelf weg brengen en misschien kan ik vuil nu beter scheiden , komt de plastic bak nu dichter bij.
    Maar ja wat gebeurd er met onze fantastische vuilnis mannen. En eens in de 14 dagen grofvuil is zeker te weinig.

3. fons verbraaken schreef:

In Slotervaart was ’t gebruikelijk om je grof vuil zelf weg te brengen. Als je dat niet kon, kon je bellen. Dat werkte volgens mij redelijk goed. Sinds vijf jaar wordt het wekelijks opgehaald. Hiervoor zijn er overal tegels aangebracht eerst allen met “grof vuil” en nu met de dag erbij. We hebben ons hier zeer over verbaasd.

4. Mochmoch schreef:

This really is the sbuiatle weblog for anybody who needs to seek out out about this subject. You notice so much its virtually laborious to argue with you (not that I truly would wante2€a6HaHa). You undoubtedly put a brand new spin on a topic thats been written about for years. Wonderful stuff, just excellent!