Door Marjolein Moorman op 8 oktober 2015

PvdA: ‘Opvanglocaties in Amsterdam voor vluchtelingen die nergens terecht kunnen’

PvdA Amsterdam roept de gemeente Amsterdam op om kleinschalige opvanglocaties voor vluchtelingen gereed te maken voor het moment dat de nood aan de man is. Deze week werden 200 vluchtelingen, waarvoor nergens plek gevonden kon worden, doorgestuurd naar de kleine gemeente Oranje, die al een grootschalige opvang in gebruik heeft. De PvdA stelt voor om kleinschalige locaties in de stad gereed te maken voor een volgend moment dat een noodvraag zich aandient.

PvdA-fractievoorzitter Marjolein Moorman weet dat er al een inventarisatie heeft plaatsgevonden van mogelijke locaties waar de opvang mogelijk is en stelt voor een aantal van die locaties nu gereed te maken. ‘Laten we op die plekken, verspreid over de hele stad, in overleg met de buurt, kleinschalige opvang creëren. Ik ben ervan overtuigd dat we die ruimte hebben en ik geloof ook dat Amsterdammers de barmhartigheid hebben om die ruimte te delen.’

Oranje
De afgelopen week ontstond er onrust in het kleine dorp Oranje, dat bovenop de 700 vluchtelingen die het opvangt, nog meer vluchtelingen moest huisvesten. Volgens de staatssecretaris is hij tot zulke noodgrepen genoodzaakt doordat er geen plekken meer te vinden zijn in Nederland. De PvdA Amsterdam is van mening dat de opvang van vluchtelingen meer in verhouding moet zijn met de grootte van de gemeente en bovendien op een kleinere locaties moet plaatsvinden.

Lees ook het Parool: ‘Had bussen met vluchtelingen niet naar Oranje maar naar Amsterdam gestuurd

Marjolein Moorman

Marjolein Moorman is onze wethouder Onderwijs, Armoede, Schuldhulpverlening en Jeugdzorg en was de lijsttrekker van de PvdA Amsterdam bij de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022. De strijd voor gelijke kansen staat centraal in alles wat zij doet. Wil jij alles over haar weten? Bezoek dan haar website www.marjoleinmoorman.nl Marjolein haar verhaal voor Amsterdam   Marjolein haar

Meer over Marjolein Moorman