Door op 7 oktober 2015

PvdA, SP, GL: ‘Zorg dat armoedegeld bij Amsterdamse minima terechtkomt’

Volgens PvdA, SP en GroenLinks moet de gemeente meer doen om ervoor te zorgen dat mensen die recht hebben op armoedegeld ook gebruik maken van die regelingen. Te vaak blijft geld op de plank liggen omdat mensen niet weten waar ze recht op hebben. De linkse partijen stellen nu voor dat de sociale dienst bij elk gesprek dat ze met mensen voeren, actief de armoederegelingen onder de aandacht brengt.

Al jaren blijven miljoenen euro’s op de plank liggen, omdat maar 60% van de mensen die recht heeft op armoedegeld, de weg naar de gemeente weet te vinden. PvdA-raadslid Emre Ünver: ‘Dit is al jarenlang een probleem, het is tijd om harder in te zetten. Ons doel is dat alle Amsterdamse minima krijgen wat hen toekomt.’

Volgens SP-raadslid Peter Kwint is het – nu er miljoenen extra naar armoedebestrijding gaan – tijd een tandje erbij te doen. “De SP is trots op de extra armoedegelden. Maar als die op de plank blijven liggen, wordt niemand er beter van. De gemeente moet actief op zoek naar mensen die in de problemen zitten, om ze eruit te helpen en om ze te wijzen op alle regelingen die er zijn.”

Roosma: “Mensen gebruiken armoedevoorzieningen niet omdat ze de regelingen niet kennen. Maar er is ook vaak sprake van schaamte en angst om onterecht geld te claimen. Onnodig, want deze voorzieningen hebben mensen gewoon recht op. De gemeente moet ook daar aandacht aan besteden in de communicatie.”

De drie partijen dienen tijdens de begroting een voorstel in dat de ambities voor het bereik van armoedemiddelen, zoals de scholierenvergoeding en de stadspas –  fors verhoogt naar 80%.