Door Marjolein Moorman op 17 september 2015

Bestrijding ongelijkheid geen prioriteit college

Bestrijden van de groeiende ongelijkheid in Amsterdam is geen prioriteit voor het huidige college. Dat bleek ook weer in de vandaag gepresenteerde begroting van Amsterdam voor 2016. Ondanks alarmerende berichten komt het woord ongelijkheid niet één keer voor in de plannen. PvdA-fractievoorzitter Marjolein Moorman betreurt de keuze: ‘In plaats van reclame- en hondenbelasting, had het college zich ook bezig kunnen houden met ontwikkelingen die echt een impact op Amsterdam zullen gaan hebben. Ik houd m’n hart vast wat voor situatie er ontstaat als dit college blijft wegkijken bij zulk soort problemen’.

De afgelopen maanden waren er regelmatig berichten over een groeiende ongelijkheid in Amsterdam. Het Amsterdamse onderzoeksbureau OIS waarschuwde in mei over het grote verschil in welzijnsniveau tussen verschillende Amsterdammers. ‘De gouden stand met randen van blik’, kopte het Parool op de voorpagina. Drie maanden later volgde een Europees onderzoek dat de groeiende kloof tussen arm en rijk in Amsterdam aanstipte. Die groei zou alleen maar doorzetten als die ontwikkeling niet wordt gekeerd. ‘Amsterdam vormde altijd een egalitaire samenleving, maar die tijd is voorbij’, aldus een van de onderzoekers.

Amsterdam stond bekend als de stad van de roltrap, de plek waar je je kunt ontwikkelen, groeien en waar je op een hoger niveau uitstapt. Als we niet oppassen zetten we die roltrap stil.

Marjolein Moorman

Marjolein Moorman is onze wethouder Onderwijs, Armoede, Schuldhulpverlening en Jeugdzorg en was de lijsttrekker van de PvdA Amsterdam bij de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022. De strijd voor gelijke kansen staat centraal in alles wat zij doet. Wil jij alles over haar weten? Bezoek dan haar website www.marjoleinmoorman.nl Marjolein haar verhaal voor Amsterdam   Marjolein haar

Meer over Marjolein Moorman