Door op 27 juli 2015

Parool: ‘Wallen zijn aan de beterende hand’

Natuurlijk zijn de Wallen sterk veranderd, maar het gaat een positievere kant op. Dat schreef Dennis Boutkan afgelopen zaterdag in het Parool in een reactie op het opiniestuk van ‘Ouwehoeren’ Martine en Louise Fokkens. Gemist? Lees het terug op de site van Parool of hieronder.

In hun opiniestuk van afgelopen dinsdag schrijven ‘Ouwehoeren’ Louise en Martine Fokkens dat de aanpak van het gemeentebestuur de rosse buurt naar de knoppen heeft geholpen. Zij beschrijven de Wallen van vroeger – toen de Heinekenkratjes nog geel waren en de drempels nog kuilen.

Natuurlijk zijn de Wallen sindsdien sterk veranderd. Dat komt onder meer door de komst van veel meer toeristen, internationale bekendheid van de Wallen en professionalisering van de mensenhandel. De stad evolueert altijd en als we met z’n allen een andere kant op kijken, kan het op sommige plekken flink mis gaan.

Watertanden
De Wallen ontwikkelden zich in rap tempo tot een buurt waar de Amsterdammer met een grote boog omheen fietste. De straten zaten vol souvenirwinkels, minisupermarkten en coffeeshops. Achter de ramen talloze sekswerkers uit de hele wereld, sommigen kwetsbaar, uitgebuit en het slachtoffer van intimidatie en mensenhandel. Dan moeten we niet de andere kant op kijken, maar ingrijpen.

Er is strenge lokale wetgeving voor bordeelexploitanten. Mensenhandel en uitbuiting worden steeds meer aangepakt. Per jaar worden zo’n twintig personen veroordeeld door de Amsterdamse rechter. Op werkbezoek in Hamburg leerde ik dat we vele stappen voorlopen op het Hamburgse prostitutiebeleid. ‘Onze’ speciale officier van justitie die belast is met mensenhandel doet ze in Hamburg watertanden.

Aandacht
Eind 2015 start een investeringsgroep van private investeerders om samen met de gemeente prostitutiepanden op te kopen. Een langgekoesterde wens van de gemeenteraad. De monocultuur van winkels wordt zoveel mogelijk afgebroken. En als blijkt dat ijs- en wafelsalons de nieuwe souvenirshops zijn, moeten we die net zo hard aanpakken.

Er wordt gezocht naar mogelijkheden om sekswerkers hun eigen bordeel te laten runnen, zonder tussenkomst van exploitanten en dus mét zelfbeschikking over hun werkomstandigheden. En sekswerkers hebben weer hun eigen belangenvereniging, Proud, die hun belangen vertegenwoordigt en een stevig geluid laat horen.

Kortom, de Wallen evolueren verder, maar nu – geholpen door de aandacht van Amsterdam – een positievere kant op. Bewoners en ondernemers willen graag dat Amsterdam Project1012 afmaakt en de buurt niet loslaat. Alleen door het ook de komende tijd onze volste aandacht te geven, ontstaat een buurt die recht doet aan Amsterdam.