Door op 2 juli 2015

Dennis Boutkan blogt: Project 1012 zet stap vooruit

Het is een mooie week voor Project1012, het project om het Amsterdamse Wallengebied te transformeren. In de vergadering van Commissie Algemene Zaken maakte de burgemeester bekend dat er publiek-private samenwerking aan wordt gegaan om het opkopen van raambordelen gezamenlijk aan te pakken. Syntrus Achmea Real Estate & Finance en Stadgenoot zullen – als er geen onverwachte beren op de weg verschijnen – samen met de gemeente Amsterdam 1012Inc. gaan vormen. De samenwerking is een lang gekoesterde wens van de PvdA, VVD en GroenLinks. Al in 2009 dienden deze partijen een motie hiertoe in.

Het was een lang traject dat voor een groot deel achter de schermen plaatsvond. Dat het gelukt is, is een prestatie van formaat. Het is ook een teken dat het Wallengebied gezien wordt als een serieuze investeringsplek met potentie. Wie had dit tien jaar geleden verwacht?

Deze samenwerking kon alleen tot stand komen met de toezegging dat Amsterdam een actieve rol in het 1012 gebied houdt. Dit stelt mij gerust, want ondernemers en bewoners willen niet dat de gemeente het Wallengebied loslaat. Dit zou ook zonde zijn na alle successen die in het gebied bereikt zijn. Project1012 heeft met succes ingezet op de verandering van de Wallen. Het aanbod van verschillende bedrijven is veel breder geworden. Ondernemers willen er investeren en de leefbaarheid van bewoners is beter dan vroeger. De strijd tegen mensenhandel en uitbuiting heeft ook vaart gemaakt. Het is belangrijk dat sekswerkers in het gebied in betere en veilige werkomstandigheden kunnen werken.

Daarom zijn we ook blij met het haalbaarheidsonderzoek naar Project Eigen raam, een coöperatie van sekswerkers. Burgemeester van der Laan heeft onlangs bekend gemaakt dat er een kandidaat-investeerder voor dit project is gevonden.

Dus vlak voor het zomerreces zijn belangrijke stappen geboekt in Project1012. Daar ben ik als woordvoerder Project 1012 & Prostitutie enorm blij mee. Wat mij betreft nu doorgaan met wat we hebben afgesproken en volop aandacht voor veiligheid, gezondheid en welzijn van sekswerkers.

Lees ook het artikel in het Parool hierover.

Waar ben je naar op zoek?