Door op 11 juni 2015

Overbodig voedsel uit de supermarkt naar de voedselbank

Zorg dat overbodig voedsel dat normaal gesproken door de grote supermarkten wordt vernietigd naar de voedselbank gaat. Een onderzoek naar de mogelijkheden hiervan wordt door Gemeente Amsterdam uitgevoerd naar aanleiding van een motie van PvdA-raadslid Emre Ünver, die samen met de partijen GroenLinks en SP werd ingediend. Mocht het voedsel niet meer goed zijn voor consumptie, wordt gezocht naar mogelijkheden om deze in te zetten voor energieopwekking of andere nuttige doeleinden die verspilling voorkomen.

Nog steeds blijkt dat er door supermarkten grote hoeveelheden voedsel wordt vernietigd, dat nog goed voor consumptie geschikt is. Tegelijkertijd bevinden er zich in Amsterdam helaas nog steeds veel mensen in de economische situatie dat ze genoodzaakt zijn om een gedeelte van hun eten bij de voedselbank te halen. Ünver: ‘Het lijkt mij verstandig om die twee problemen aan te koppelen. We gaan duurzamer consumeren, doordat er minder voedsel wordt weggegooid en tevens zorgen we dat de voedselbank iets meer heeft te bieden aan de mensen die dat nodig hebben’.

Amsterdam zou niet de eerste zijn om deze twee problemen tot een oplossing te combineren. In mei werd in Frankrijk de nationale wet aangenomen die supermarkten verbiedt om voedsel te vernietigen. Hen wordt verplicht voedsel te doneren aan hulporganisaties, of bijvoorbeeld om te zetten tot veevoer.

Waar ben je naar op zoek?