Door op 28 mei 2015

De Grote Den Uyl Avond

Het is dit jaar 50 jaar geleden dat Joop den Uyl vertrok als PvdA-wethouder van Amsterdam, om zijn politieke loopbaan voort te zetten als minister van Economische Zaken in het kabinet Cals. We grijpen dit graag aan om een levendige en interessante avond te organiseren rond zijn persoon en gedachtegoed. Dit doen we op woensdagavond 3 juni in de sociëteit van de studentenvereniging SSRA, waarvan Den Uyl in zijn studententijd lid was – tot hij uit protest tegen het Duitse verbod op het lidmaatschap van Joodse studenten zijn lidmaatschap opzegde.

Hierbij nodigen we daarom iedereen van harte uit die meer wil weten over Joop den Uyl en zijn betekenis voor stad en land, of al denkt veel te weten en de Grote Den Uyl-quiz wil winnen, dan wel fractievoorzitters Marjolein Moorman (PvdA) en Jan Paternotte (D66) in de geest van den Uyl wil horen debatteren over hem en zijn nalatenschap – ter leringhe ende vermaeck!

Het programma is als volgt:

Datum: woensdag 3 juni 2015

Locatie: Studentensociëteit SSRA, Leidsegracht 108

Tijd: 20.00 uur, inloop vanaf 19.30 uur

20.00   Welkom door gespreksleider Tim van Lieshout
20.05   Opzeggingbrief Joop den Uyl aan zijn studentenvereniging SSRA, wegens het Duitse verbod op lidmaatschap Joodse studenten, door bestuurslid SSRA.
20.10   Schets politieke loopbaan Den Uyl, met name zijn Amsterdamse politieke tijd, door historicus Herman de Liagre Böhl, gevolgd door vragen gespreksleider en zaal.
20.40   De Grote Den Uyl-quiz met zaal.
20.55   Voordracht speech Den Uyl door JS-leden Lieke Kuiper en Bart van Bruggen
21.00   Debat-battle naar aanleiding van drie stellingen over Den Uyl tussen fractievoorzitters Marjolein Moorman (PvdA) en Jan Paternotte (D66)

Gedurende de inloop zullen union songs te horen zijn, een favoriet muziekgenre van Joop den Uyl. Beelden van/over hem worden de gehele avond geprojecteerd.