Door op 1 april 2015

PvdA: Schoonmakers weer in dienst gemeente

De eerste stap naar het terug in dienst nemen van schoonmakers bij de gemeente is genomen. De wethouder zal de financiële mogelijkheden onderzoeken om dit op korte termijn in te kunnen voeren. Vandaag werd dit plan van PvdA, GroenLinks en SP unaniem door de gemeenteraad aangenomen.

Het in dienst nemen van de schoonmakers moet ervoor zorgen dat de werkomstandigheden van het personeel sterk verbeteren. Nog teveel schoonmakers worden geacht in een onmogelijk tempo te werken en meerdere schoonmaakbanen te combineren om zichzelf in hun levensonderhoud te kunnen voorzien.

Volgens de PvdA zijn de schoonmakers een onmisbaar onderdeel in de gemeentelijke organisatie. Ünver: ‘De gemeente heeft kundige ambtenaren om strakke beleidsplannen te schrijven, portiers om bezoek en personeel te ontvangen en schoonmakers om de werkruimtes schoon te houden. Iedereen is onderdeel van die organisatie en moet ook zo behandeld worden. Wat mij betreft heeft de gemeente hier een voorbeeldfunctie in.’

Begin februari werd door de landelijke overheid eenzelfde besluit genomen. Op aandringen van de landelijke PvdA-fractie werd besloten alle schoonmakers werkzaam op de ministeries in dienst te nemen en te zorgen voor goede arbeidsvoorwaarden.

Waar ben je naar op zoek?