Door op 5 februari 2015

PvdA verheugd met plan zelfexploitatie panden door prostituees

De PvdA is verheugd met de nieuwe plannen van de burgemeester over de zelfexploitatie van prostituees. In deze vorm exploiteren prostituees samen het pand waarin zij werken en wordt de extra schakel van sexexploitant uit de keten gehaald. Eerder vandaag werd bekend dat de gemeente bezig is met een haalbaarheidsonderzoek naar deze vorm.

PvdA-raadslid Dennis Boutkan reageert enthousiast. ‘Volgens mij is dit precies de richting waar we als Amsterdam naar toe moeten gaan. Deze vorm geeft prostituees een belangrijke stem en neemt ze serieus. Kortom, het zet de prostituees in hun kracht.’
In het verleden sprak PvdA Amsterdam zich ook al positief uit over het verenigen van prostituees in een corporatie. Zowel het oude als het nieuwe voorstel pleit voor een aanpak waar de prostituee als professional de belangrijkste rol heeft en dat vindt de PvdA van grote waarde.

Natuurlijk moet een dergelijk initiatief met zorg worden uitgevoerd. Boutkan: ‘Ik ben blij met de samenwerking met HVO-Querido, waar veel mensen met kennis van zaken zitten. Bovendien kan ik me voorstellen dat het goed zou werken als er een soort raad van advies mee zou kijken, gevormd door mensen met expertise en een netwerk. Op die manier kan het pand geheel onafhankelijk van de gemeente functioneren.’

Waar ben je naar op zoek?