Door Marjolein Moorman op 16 december 2014

PvdA & D66: Meer mannen voor de klas

Meer mannen voor de klas in het basisonderwijs, dat is de kern van het initiatiefvoorstel dat vandaag door PvdA en D66 werd ingediend bij de Amsterdamse gemeenteraad. De partijen pleiten ten eerste voor de invoering van een HIJ-instroomtraject in Amsterdam. Dit traject biedt de kans aan hoger opgeleide mannen om een versnelde opleiding te volgen en tegelijkertijd al voor de klas te staan. Ten tweede vragen PvdA en D66 de gemeente om een onderzoek te starten naar de redenen voor de kleine instroom en de grote uitstroom van mannen in het basisonderwijs.

Het percentage mannen dat werkzaam is in het basisonderwijs daalt al jaren en stond in 2013 op 17,5%. Uit onderzoek van CNV Onderwijs bleek eerder dit jaar dat 91% van de docenten de huidige man/vrouw-verhouding in het basisonderwijs problematisch vindt.

Marjolein Moorman (PvdA): ‘De feminisering van het onderwijs is niet alleen een probleem voor de docenten en organisaties zelf, maar ook voor de kinderen. Het ontbreken van een mannelijk rolmodel is zowel voor jongens als meisjes problematisch’.

Jan Paternotte (D66): ‘Het is belangrijk dat we goed kijken waarom zo weinig mannen het onderwijs in gaan. Maar nog belangrijker: waarom verlaten de mannen het onderwijs weer? Veel jonge leraren vertrekken binnen de eerste 5 jaar uit het vakgebied. We willen die mannelijke rolmodellen behouden’.

Het HIJ-instroomtraject wordt al een aantal jaar met succes toegepast in het Rotterdamse basisonderwijs. Het RVKO schoolbestuur is in 2010 gestart met het traject en heeft het in de afgelopen jaren steeds meer kunnen bijslepen tot een succesvolle formule.

Marjolein Moorman

Marjolein Moorman is onze wethouder Onderwijs, Armoede, Schuldhulpverlening en Jeugdzorg en was de lijsttrekker van de PvdA Amsterdam bij de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022. De strijd voor gelijke kansen staat centraal in alles wat zij doet. Wil jij alles over haar weten? Bezoek dan haar website www.marjoleinmoorman.nl Marjolein haar verhaal voor Amsterdam   Marjolein haar

Meer over Marjolein Moorman