Door op 1 augustus 2014

Investeer in Gay Destination Amsterdam

gemeenteboot gay pride Dit stuk verscheen vandaag op de opiniepagina van Het Parool:

‘Amsterdam is niet langer Gay Capital’ en ‘steeds meer geweld tegen homo’s in Amsterdam’. Krantenkoppen die je niet wilt lezen in een week waarin Amsterdam viert dat iedereen mag houden van wie hij of zij wil.

Heeft Amsterdam de strijd verloren als dé homohoofdstad van de wereld? Zeker niet. Maar we moeten wel blijven investeren in onze voortrekkersrol op het gebied van emancipatie en acceptatie. Want dat is waar deze week voor ons om gaat. Het accepteren van elkaar. Of je van mannen, van vrouwen of van mannen en vrouwen houdt. Maar ook tot welke god je wel of niet bidt.

Bij het stadhuis van Amsterdam staat een standbeeld van Spinoza. De immigrantenzoon die onlosmakelijk met één van de meest Nederlandse begrippen is verbonden: tolerantie. Voor veel Amsterdammers is het die tolerantie dat Amsterdam tot een stad maakt waarin iedereen zichzelf is. De Gay Pride is daarmee voor velen het feest waarin we laten zien hoe ruimdenkend deze stad is.

Wij zien dat anders. Onder het mom van tolerantie hebben we te vaak weggekeken en langs elkaar heen geleefd. We hebben elkaar netjes getolereerd. Dat betekende in de praktijk helaas lang niet altijd dat we elkaar ook echt accepteerden. Want echt accepteren is je verdiepen in de ander en begrip hebben voor diens leven. Gelukkig hebben we de afgelopen jaren als stad en samenleving veel stappen gezet. Denk maar eens aan de talloze voorlichtingprogramma’s op scholen over homoseksualiteit en de ijver waarmee de politie zich inzet om geweld tegen homo’s aan te pakken. Daarom is Amsterdam ook met recht Gay Destination: we hebben als stad het pad geëffend en we zijn voor vrijzinnige mensen een van de meest aantrekkelijke steden om te bezoeken. Bedrijven en congressen vestigen zich hier graag, juist vanwege die vrijzinnigheid.

Dit is iets wat Amsterdam wat de PvdA betreft altijd moet uitdragen. En dat kan. De gemeente spendeert veel geld aan citymarketing. De PvdA is hier altijd voorstander van geweest, want dit zorgt voor tienduizenden banen. Laten we de komende jaren een deel van dat geld steken in het promoten van Amsterdam als Gay Destination. Als de plek waar je kunt uitgaan, kunt vieren wie je bent, maar ook als de plek die altijd een voorlopersrol zal vervullen als het gaat om sociale acceptatie. Als de stad van de openstelling van het burgerlijk huwelijk, van vrijheid en veiligheid. De stad waar ooit het eerste Arabische homocafe werd geopend en onlangs de eerste club voor transgenders. Thuisbasis van het COC en talloze andere organisaties. De stad die homo-activisten van over de wereld uitnodigt en ondersteunt. En dit is ook de stad waar morgen maar liefst vijf wethouders én de burgemeester meevaren met de boot van de gemeente Amsterdam. De beelden daarvan gaan de hele wereld over en laten zien dat Amsterdam nog immer de voorloper is als het gaat om acceptatie.

Emre Ünver en Ilham Saadi zijn gemeenteraadsleden van de PvdA