Door Marjolein Moorman op 30 juni 2014

PvdA en GroenLinks vragen interpellatie aan om sociale huurwoningen

Samen met GroenLinks heeft de PvdA Amsterdam een interpellatie aangevraagd om duidelijkheid te krijgen over de plannen van het college met betrekking tot de sociale woningvoorraad. Het college moet met ‘één mond’ spreken’. Daar lijkt op dit moment echter geen sprake van.

In het programma-akkoord tussen D66, VVD en de SP  is afgesproken dat het aantal sociale huurwoningen met 43.000 mag dalen. VVD-leider Eric van der Burg wees hier nadrukkelijk op tijdens de presentatie van het akkoord. Hij zei: ‘Drie en veertig duizend (43.000) woningen minder in de komende vier jaar dan nu. Dat wordt nog een hele opgave om te doen. Je kunt nooit in vier jaar tijd 230.000 woningen terug brengen naar 115 – (Wij nemen aan dat de wethouder zich hier even versprak) – maar het is wel een hele goeie stap nu met 40.000 woningen minder.”

SP-wethouder Laurens Ivens spreekt juist van het ‘stoppen van de afbraak van de sociale huurwoningen’.  Zo zegt hij onder meer in het Parool van 26 juni: “De Afgelopen tien jaar zijn er vijftigduizend sociale huurwoningen minder in de stad gekomen. Sinds twee jaar versnelt minister Blok dat proces. Wij kunnen dit niet stoppen, maar dit college zal het wel afremmen”  De wethouder Wonen wil dus een minder snelle afname van het aantal sociale huurwoningen.

Uit de Amsterdam Speciaal, een uitgave van de SP die huis aan huis is verspreid., waarin wethouder Ivens wordt voorgesteld: “Ik wil ervoor zorgen dat er in de toekomst voldoende woningen zij voor Amsterdammers die een sociale huurwoning nodig hebben. Daarom gaan wij het Amsterdamse afbraakbeleid stoppen.”

De overgebleven voorraad van 187.000  sociale huurwoningen zou volgens het college voldoende moeten zijn om alle huishoudens met een inkomen tot 34.000 een betaalbare woning te garanderen. Volgens cijfers van het gemeentelijke statistiekbureau ligt dit aantal met ruim 260.000 echter veel hoger.

In het college-akkoord wordt bovendien geen mogelijkheid gemaakt van de mogelijkheid die ‘Bouwen aan de Stad II’ biedt om afspraken met de corporaties te kunnen herzien als de omstandigheden veranderen. De PvdA heeft hier tijdens de campagne nadrukkelijk voor gepleit, aangezien nieuwe regels vanuit Den Haag hier voldoende aanleiding voor geven.

De PvdA meent dat er voldoende reden is om het college te bevragen welke lijn zij kiest met betrekking tot de sociale huurwoningen. Fractievoorzitter Marjolein Moorman: ‘Het is essentieel dat de college-partijen klip en klaar duidelijk maken wat de onderlinge afspraken zijn en dat iedereen hier hetzelfde over denkt. Dat biedt duidelijkheid aan alle Amsterdammers.’

Marjolein Moorman

Marjolein Moorman is onze wethouder Onderwijs, Armoede, Schuldhulpverlening en Jeugdzorg en was de lijsttrekker van de PvdA Amsterdam bij de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022. De strijd voor gelijke kansen staat centraal in alles wat zij doet. Wil jij alles over haar weten? Bezoek dan haar website www.marjoleinmoorman.nl Marjolein haar verhaal voor Amsterdam   Marjolein haar

Meer over Marjolein Moorman