Door Sofyan Mbarki op 19 februari 2014

Werk houdt jongeren op het rechte pad

Ik ben geboren en getogen in Nieuw-West. Als er wordt gesproken over jeugdwerkloosheid en criminaliteit is dat voor mij geen ver-van-mijn bed show. Dat gaat over problemen die ik al sinds jonge leeftijd in mijn wijk en vriendenkring ken. In mijn ervaring zijn geld en spanning voor veel jongeren de drijfveren om het verkeerde pad op te gaan. Als samenleving dienen we onze verantwoordelijkheid te pakken naar deze groep en moeten we voorkomen dat ze die weg inslaan. De jeugdwerkloosheid in Amsterdam is 20% en onder allochtone jongeren zelfs 40%. Zolang de werkloosheid onder deze groep groot blijft, zullen verkeerde beslissingen voor sommige jongeren een ´legitieme´ keuze lijken. Fout gedrag en criminaliteit geeft deze jongeren namelijk een inkomen, status en een gevoel van eigenwaarde.

Uit onderzoek blijkt dat wanneer iemand werkt, de kans op criminaliteit aanzienlijk lager wordt. Dit betekent dat dus zelfs voor hoogrisico-jongeren werk van invloed kan zijn op hun criminele gedrag. Zo zou het inkomen dat iemand verdient met werken een aanleiding kunnen zijn om niet meer te gaan stelen. Werk is echter meer dan alleen een bron van inkomsten. Werk structureert het dagelijks leven en geeft mensen een netwerk.

Daarom is het goed dat de PvdA zo hard inzet op het bestrijden van de jeugdwerkloosheid. Niet alleen om jongeren aan de slag te krijgen, maar ook om ze perspectief te bieden. Dat doen we door stageplekken mogelijk te maken met starterstages, door het onderwijs te verbeteren, schooluitval aan te pakken en jongeren te begeleiding naar werk. Doen we dat niet dan vallen ze ten prooi aan de verleidingen van de straat, dan gaan ze rondhangen en voor overlast zorgen. Natuurlijk is het wel zo dat we jongeren die crimineel gedrag vertonen altijd moeten aanpakken. Zo gaan preventie en repressie hand in hand.

De PvdA wil jongeren die dolgraag aan de slag willen maar nu thuis op de bank zitten of op straat hangen, weer aan het werk krijgen. Hier moeten we de komende tijd mee aan de slag door samen met alle Amsterdamse ondernemingen te kijken hoe we deze jongeren kunnen betrekken bij de arbeidsmarkt. Onze jongeren hebben recht op perspectief!

Sofyan Mbarki, kandidaat-raadslid PvdA (6)

Sofyan Mbarki

Sofyan Mbarki is wethouder van de gemeente Amsterdam namens de PvdA. Zijn portefeuilles zijn Economische Zaken, Sport, MBO, Jongerenwerk en Aanpak Binnenstad.

Meer over Sofyan Mbarki

Waar ben je naar op zoek?