Door op 18 februari 2014

Amsterdam Gay Destination 2020

Dit weekend was het eerste grote roze verkiezingsdebat voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. 45.000 roze Amsterdammers mogen op 19 maart hun stem uitbrengen. Waar sommige partijen maar weinig ‘roze voorstellen’ doen of zelfs zwijgen, bevat ons verkiezingsprogramma een aantal duidelijke HLBT-voorstellen. Dat zijn we verplicht, Amsterdam heeft een reputatie als stad van minderheden hoog te houden.

Het begint allemaal op de Amsterdamse school. Je kunt namelijk niet vroeg genoeg beginnen met voorlichting over seksuele diversiteit en discriminatie. Dus wat ons betreft ook in het basisonderwijs. Hier hebben we goede ervaringen mee opgedaan in Amsterdam Oost.

Ik wil dat onze Amsterdamse kinderen op school zichzelf kunnen zijn. Bijna 1/5 van de MBO-leerlingen vindt zijn of haar school vijandig tegenover homo’s. Dat moet anders. We doen dan ook een appel op schooldirecties en besturen om discriminatie echt aan te pakken. Waar nodig helpen we scholen met het aanpakken van pestgedrag. Een veilige school heeft wat mij betreft topprioriteit.

De PvdA Amsterdam staat pal voor een vrije stad. Vrijheden waar we trots op zijn: daarover sluiten we nooit compromissen. HLBT’ers moeten kunnen zijn wie ze willen zijn en moeten dat kunnen tonen.  Deze zichtbaarheid is een pijnlijke lakmoesproef voor hoeveel discriminatie er is in onze stad. In 2012 waren er 175 geregistreerde geweldsincidenten tegen HLBT’s. Dit is onacceptabel. Geweld en discriminatie tegen HLBT’s pakken we hard aan. Iedereen moet zich veilig voelen in zijn of haar wijk. De treiteraanpak zorgt ervoor dat we daders van LHBT-geweld kunnen dwingen te verhuizen in plaats van de slachtoffers. Met het Openbare Ministerie maken we heldere afspraken over het vervolgen van discriminatie. Zaken mogen niet blijven liggen.

In Amsterdam zijn ongeveer 6200 roze 65-plussers. Die staan vaak nog volop in het leven en willen zo lang mogelijk zelfstandig wonen. Als men dan naar een verzorgingshuis gaat, wil de PvdA Amsterdam dat het personeel om weet te gaan met deze groep. We pleiten dan ook voor meer Roze Lopers in de zorg. Dit is een certificaat dat iedere instelling daadwerkelijk zorg op maat biedt voor de LHBT-cliënt. Om oudere LHBT’s uit hun isolement te halen, trekken we geld uit voor eenzaamheidsbestrijding. Maar we doen ook een beroep op Amsterdamse HLBT-organisaties om op dit gebeid actiever te worden.

In het debat ging het ook over het idee dat doelgroepenbeleid achterhaald  zou zijn. De PvdA Amsterdam vindt dat je soms juist wel in doelgroepen moet denken om kwetsbare groepen te beschermen. Niets mis mee, soms zelfs heel erg gewenst, zoals bijvoorbeeld in de ouderenzorg.

En waar de VVD Amsterdam zelforganisaties wegzet als ‘gesubsidieerd thee drinken’, pleit de PvdA Amsterdam juist voor krachtige zelforganisaties die soms ondersteund moeten worden om te werken aan sociale acceptatie van HLBT’s.

Waar de VVD een verruiming wil van de sluitingstijden, pleit PvdA juist voor het stimuleren en promoten van LHBT-events. Amsterdam Gay Destination is meer dan alleen horeca. We hebben veel te bieden aan kunst en cultuur. Amsterdam Gay Destination heeft een krachtige symboolfunctie. Onze stad zit vol met mooie voorbeelden waar de wereld graag naar kijkt. Het eerste roze huwelijk, het homomonument en de oudste HLBT-belangenvereniging ter wereld. We hebben Roze In Blauw, het HLBT- politieteam. Met regelmaat reizen zij naar het buitenland, waar het veel minder vanzelfsprekend is dat de politie roze-vriendelijk is.

Ik wil dat we in 2020 weer Amsterdam Gay Destination zijn. En dat iedere Amsterdammer trots is op een stad waar we goed met elkaar samen leven. Dat is mijn stad.

Dennis Boutkan is kandidaat-gemeenteraadslid voor de PvdA (4).