Door op 31 januari 2014

PvdA Amsterdam trots op kwaliteitsaanpak: Duizenden kinderen krijgen beter onderwijs, van 44 naar 4 zwakke scholen

De PvdA Amsterdam is altijd trots geweest op de resultaten van de kwaliteitsaanpak basisonderwijs (KBA). In vier jaar tijd is het aantal zwakke scholen gedaald van 44 naar nog maar 4. Dat betekent dat duizenden kinderen beter onderwijs en daarmee een betere toekomst krijgen. Maar ook scholen die voldoende waren zijn verbeterd. Een prachtig resultaat.


Het CPB concludeert vandaag in een analyse dat die kwaliteitsaanpak echter niet geleid heeft tot hogere CITO-scores bij zwakke scholen.

Een opmerkelijk constatering, omdat bestudering van het CPB rapport leert dat het rapport zich niet exclusief op de kwaliteitsaanpak richt. Enerzijds zijn zwakke scholen in het rapport betrokken die niet hebben deelgenomen aan de kwaliteitsaanpak. Door die te betrekken ‘vervuilen’ die scholen de resultaten en successen van de scholen die wel hebben deelgenomen aan de kwaliteitsaanpak. Dat geldt ook voor de resultaten van de CITO-toetsen. Die niet gedaald zijn, maar minder hard zijn gestegen dan in een andere steden. Bovendien wijken de scholen die wel aan de kwaliteitsaanpak hebben deel genomen van dat beeld af. Terwijl anderzijds scholen die al voldoende scoorden, maar verbeterd zijn door de kwaliteitsaanpak niet zijn meegenomen in het rapport.

Het primaire doel van de kwaliteitsaanpak is bovendien om leraren en scholen te verbeteren. De resultaten hiervan zijn zeer positief. Iets dat het CPB overigens ook zelf onderschrijft. Zo blijkt dat bij docenten die deelnemen aan de kwaliteitsaanpak het percentage lessen dat voldoende of goed is in een jaar steeg van 51 naar 69 procent. In het tweede jaar van deelname is op bijna alle scholen nog eens een toename naar gemiddeld 71 procent. Zie hier de resultaten en oordeel zelf.

Net als de onderwijsinspectie kijkt de kwaliteitsaanpak bij haar beoordeling van de kwaliteit van het onderwijs niet alleen naar de Cito scores maar naar meerdere elementen zoals leerkrachtvaardigheden en het pedagogisch handelen. Het draait om het structureel verbeteren van het onderwijs en daarmee op het verbeteren van de levenslopen van Amsterdamse kinderen. De resultaten hiervan zijn onmiskenbaar positief.

Lees hier de brief die wethouder Pieter Hilhorst over dit onderwerp aan de gemeenteraad stuurde.