Door op 23 januari 2014

VVD zet stad in de uitverkoop

Amsterdam wordt in de uitverkoop gezet. Stukje bij beetje. Tenminste als het aan de VVD ligt. Maandag bepleitte Eric van der Burg in het Parool dat de helft van de sociale huurwoningen verkocht moet worden. Dit alles in het kader van de economische groei natuurlijk.

Economische groei komt voort uit innovatie en innovatie komt van talent. Zo luidt de redenering. ‘Laat het talent maar komen’ schrijft hij. De impliciete belediging aan het adres van Amsterdammers is groot, maar ontgaat de auteur blijkbaar. Schijnbaar kunnen we economisch alleen vooruit, als we talent van buiten Amsterdam importeren. En, zo vervolgt hij, door betaalbare sociale huurwoningen houden we ‘talent buiten de stadsmuren’.

Blijkbaar wil de VVD het liefst talentloze (wie dat ook mogen zijn) Amsterdammers inruilen voor mensen die in hun ogen wel talent hebben. Zo zal Amsterdam weer mee kunnen draaien in de lijstjes van steden die minder sociale woningbouw hebben. Pas dan kunnen we een echte wereldstad worden, vergelijkbaar met Londen of Parijs. Waar de liberaal jaloers naar kijkt.

Maar ik wil helemaal niet dat Amsterdam gaat lijken op Londen of Parijs. Ik wil dat Amsterdam, Amsterdam blijft. Meneer Van der Burg moet volgende keer als hij in Parijs is een keer blijven zitten in de metro, dan rijdt hij vanzelf de arme, onveilige en uitzichtloze achterstandswijken van de stad binnen die zich als onzichtbare littekens om het centrum hebben gevormd. En de volgende keer als hij in London is moet hij een keer bij een makelaar de vierkante meterprijs bestuderen.

Waarom is Van der Burg niet trots op de kracht van Amsterdam? Op het meest kenmerkende onderdeel van onze kleine metropool? Namelijk dat we iedereen hier ongeacht zijn inkomen een eerlijke kans maakt op een woning. Dat we niet voorkomen in de lijstjes van armste en rijkste wijken van het land. Dat we samen zorgen dat iedereen mee doet en dat verschillen in inkomen, onderwijsniveau, gezondheid en veiligheid in de stad niet uit de hand lopen. Als je dat niet begrijpt, begrijp je Amsterdam niet.

De VVD denkt dat talent gelijk staat aan geld. Ze vergeten dat de talenten van morgen nu vaak nog een bescheiden inkomen hebben. Mogen die dan niet meer in Amsterdam wonen? Moeten ze na hun studie vertrekken? Want dat is het effect van de verkoop van de helft van de sociale huurwoningen. Het betekent dat elke vrijkomende woning rechtstreeks de markt op gaat. Het betekent dat er geen betaalbare woning meer beschikbaar komt. Nu zijn de wachtlijsten al lang, straks worden ze oneindig. Dan is er geen plek meer voor de beginnende leraar, de loodgieter of de ZZP’ er. Zij mogen vertrekken naar Almere of Purmerend of kunnen heel misschien een plekje krijgen aan de rand van de stad die dan verloedert. Op die manier wordt de stad binnen de ring onbetaalbaar en buiten de ring onleefbaar.

Wonen gaat niet alleen over een dak boven je hoofd, maar ook in wat voor een stad je wil leven. Mijn keuze is helder. Ik wil alle Amsterdammers een eerlijke kans geven op een woning. Ik wil ze allemaal de kans geven hun talenten te benutten.

Amsterdam is populair. En terecht. Mensen van buiten zijn welkom. Maar niet door Amsterdammers met een bescheiden inkomen weg te jagen. Ik wil geen sociale huurwoningen verkopen, maar woningen bijbouwen. Kleine huurwoningen voor starters, middenhuurwoningen voor doorstromers en goedkope koopwoningen voor gezinnen. Laat de VVD de stad niet verkwanselen. Kies voor een sterke en sociale stad.

Pieter Hilhorst, lijsttrekker PvdA

Dit stuk verscheen vandaag op de opiniepagina van Het Parool.

Waar ben je naar op zoek?