Door op 26 december 2013

Honderden ouderen uit verborgen armoede dankzij gratis ov

Sinds september kunnen oudere Amsterdamse minima gratis met het openbaar vervoer. Dit initiatief heeft een mooi neveneffect. Honderden Amsterdammers blijken hier recht op te hebben, terwijl ze niet geregistreerd stonden als minima. Hierdoor haalt het gratis ov ze uit de verborgen armoede.

Het DWI (Dienst Werk & Inkomen) ontving 1.498 aanvragen van Amsterdammers die niet bij hen bekend waren. Daarvan zijn er inmiddels 1.150 getoetst. Hiervan zijn er 655 toegekend en 253 afgewezen. De rest is nog in behandeling. Dat betekent dat 655 minima-ouderen uit de verborgenheid zijn gehaald. Een mooi resultaat.

‘Amsterdam is trots op haar goede armoede-voorzieningen. Maar dan moeten mensen wel bekend zijn bij de gemeente. Deze 655 ouderen kunnen we nu wijzen op andere voorzieningen’, stelt PvdA-raadslid Emre Ünver.

Inmiddels maken al 7.051 oudere Amsterdammers gebruik van het gratis ov. Voor nog eens 1.327 Amsterdammers geldt dat ze het gratis ov toegekend hebben gebruiken, maar nog niet hebben opgehaald.

De PvdA nam het initiatief tot het gratis ov voor ouderen. Voor Raadslid Ünver is dit een belangrijk resultaat. ‘Met het gratis ov zorgen we dat alle Amsterdammers mee kunnen doen aan de samenleving. Als je geen geld hebt om met de bus of de tram te gaan, word je wereld heel klein. Dat hebben we nu opgelost. Hiermee haal je ouderen uit een potentieel isolement, en kunnen ze makkelijk boodschappen doen, op bezoek gaan bij hun kleinkinderen of ergens vrijwilligerswerk doen.’

Met het gratis ov voor Amsterdame minima-ouderen is reizen met tram, bus of metro in de stad gratis na de ochtendspits. Dit geldt ook in de 2014. Dus bent u of kent u mensen die hier recht op hebben? Vraag dan het gratis ov aan via deze link.