Door op 5 november 2013

De sportende stad!

De PvdA Amsterdam maakt zich hard voor (top)sport in Amsterdam. Sport is een belangrijk onderdeel in het leven van vele Amsterdammers. Dit is logisch want sport is niet alleen goed voor de gezondheid, maar brengt ook de nodige sociale contacten. Er moet dus (blijvend) in sport worden geïnvesteerd. Ook kinderen uit gezinnen met lage inkomens moeten toegang hebben tot sportverenigingen en –faciliteiten; armoede mag en zal geen belemmering vormen om te bewegen en gezond te blijven. Verder wil de partij meer topsport in Amsterdam. Topsport is waardevol door de positieve uitstraling naar de breedtesport en zorgt voor een imago boost van de stad.

In het conceptprogramma Amsterdammers Maken de Stad wordt uiteengezet hoe de PvdA zowel recreatief als topsport wil stimuleren:

Alle kinderen moeten kunnen sporten

De PvdA trok in de vorige bestuursperiode 1 miljoen euro uit voor het Jeugdsportfonds. Daarmee konden 5000 Amsterdamse kinderen die het niet breed hebben hun contributie voor de sportvereniging en hun sportoutfit betalen. We willen ook in deze periode weer 1 miljoen extra beschikbaar stellen. School is voor veel Amsterdamse kinderen de plek waar ze voor het eerst in aanraking komen met sport. Samen met de stadsdelen blijven we investeren in programma’s als Jump-in, Beweegkriebels en de combinatiefunctionarissen.

Topsportevenementen naar Amsterdam halen

Sport is behalve gezond ook erg leuk en topsportevenementen zijn goed voor de stad. Topsport inspireert kinderen om te gaan sporten. De top versterkt de basis en andersom. We willen ook in de komende periode topsportevenementen naar Amsterdam halen en we willen het topsportklimaat verbeteren door gericht te investeren in goede faciliteiten.

Veel groene ruimte om te bewegen

Steeds meer kinderen en jongeren sporten in Amsterdam. Dat is goed nieuws. We willen ervoor zorgen dat in elke wijk sportaccommodaties beschikbaar blijven en dat deze niet bedreigd worden door woningbouw of andere stedelijke ontwikkeling. Het investeringsplan voor sportaccommodaties ziet daarop toe. Ook vinden we het belangrijk dat in de stad zoveel mogelijk plekken zijn die ook echt uitnodigen om te sporten of te bewegen. Bijvoorbeeld door hardlooproutes te markeren of beweegtoestellen te plaatsen of speelveldjes aan te leggen. Bij de verhuur van sportaccommodaties letten we erop dat ook buurtgroepen buiten de verenigingen aandacht krijgen.

Binding met school en buurt

De PvdA vindt het belangrijk sportverenigingen te versterken en verbinding te leggen met de buurt en het onderwijs om duurzame sportdeelname te vergroten. De in 2008 gestarte sportbrigadiers zorgen hier voor.

Een Amsterdam-fonds door een Amsterdamloop

Veel Amsterdammers willen iets doen voor de school van hun kinderen, het buurthuis om de hoek, het verpleegtehuis van oma. Door vrijwilligerswerk, maar soms hebben die instellingen ook gewoon geld voor een extraatje nodig. Om daar een sportief feest van te maken, regelt de stad een jaarlijkse hardloopwedstrijd langs alle mooie plekken van de stad, waar alleen voor het goede doel meegedaan kan worden. Alle maatschappelijke instellingen van de stad kunnen zich inschrijven en aantal toegangsbewijzen aan sponsorwervers uitdelen. De opbrengsten kunnen ook naar een Amsterdam-fonds zodat de mogelijkheden van private middelen voor sociale doelen groter worden.