Door Marjolein Moorman op 12 oktober 2013

Meer doen tegen huiselijk geweld: Veilig achter de voordeur

Amsterdam moet meer doen om slachtoffers van huiselijk geweld te helpen en te beschermen, om daders aan te pakken en om dit probleem bespreekbaar te maken. Daarom komt de PvdA Amsterdam met het initiatiefvoorstel Veilig achter de voordeur.

De impact van geestelijk, lichamelijk of seksueel geweld in huiselijke kring is enorm. Zowel voor slachtoffers als voor getuigen (veelal kinderen). En dit terwijl veel Nederlanders ooit met huiselijk geweld in de omgeving te maken hebben gehad. Negen procent van de Nederlanders was de afgelopen vijf jaar evident slachtoffer van huiselijk geweld.

Fractievoorzitter Marjolein Moorman voerde de afgelopen maanden vele gesprekken met slachtoffers en professionals, bij politie, justitie en in de hulpverlening. Ze vertelt: ‘Hoe meer ik over dit onderwerp hoorde, des te zekerder wist ik dat we veel meer aan dit probleem moeten doen. Soms kwam ik bijna moedeloos thuis na zo’n gesprek. Zo heftig zijn de verhalen van slachtoffers.’

Bij huiselijk geweld staan slachtoffers te vaak alleen. Zij durven pas na jaren een onveilige situatie te verlaten en stuiten dan veelal op een muur van onbegrip. Moorman: ‘Je moet niet vergeten dat slachtoffers emotioneel in de knel zitten. Gevoelens als schaamte, woede, verdriet, maar ook afhankelijkheid en liefde strijden om voorrang. Dan is het essentieel dat mensen snel worden geholpen in een veilige omgeving.  Nu duurt het gemiddeld wel 6 jaar, voordat slachtoffers aangifte durven te doen.’

De PvdA signaleert drie problemen in de aanpak tegen huiselijk geweld. Het staat te laag op de prioriteitenlijst bij de politie, de aangiftebereidheid is beperkt en aangiftes worden bovendien zeer vaak teruggetrokken. Ook hapert de samenwerking tussen hulpverleners. Daarom doet Moorman een aantal voorstellen die dit moeten verbeteren. Zo moet huiselijk geweld hoger op de prioriteitenlijst bij de politie. Het vragen om hulp moet veel laagdrempeliger en effectiever. Ook pleit de PvdA voor speciale Family Justice Centers (naar Amerikaans voorbeeld). Dat is een plek waar alle hulpverleners onder één dak aanwezig zijn en waar speciale aandacht is voor een veilige plek voor kinderen. Dat is niet alleen belangrijk voor de slachtoffers zelf, maar ook voor de maatschappij, want uit overweldigend veel onderzoek blijkt dat het meemaken van huiselijk geweld als kind een zeer belangrijke voorspeller is van crimineel gedrag op latere leeftijd.

Moorman: ‘Ik heb niet de illusie dat we huiselijk geweld kunnen uitroeien, maar we kunnen het wel veel meer tegengaan en eerder signaleren. Achter de voordeur hoort het veilig en liefdevol te zijn. Niemand zou bang thuis moeten komen. Daar kunnen we met dit voorstel aan bijdragen ‘.

Marjolein Moorman

Marjolein Moorman is onze wethouder Onderwijs, Armoede, Schuldhulpverlening en Jeugdzorg en was de lijsttrekker van de PvdA Amsterdam bij de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022. De strijd voor gelijke kansen staat centraal in alles wat zij doet. Wil jij alles over haar weten? Bezoek dan haar website www.marjoleinmoorman.nl Marjolein haar verhaal voor Amsterdam   Marjolein haar

Meer over Marjolein Moorman