Door op 9 oktober 2013

GroenLinks en PvdA: Scooteroverlast aanpakken

De overlast van scooters wordt in Amsterdam elk jaar groter. Op dit moment maken scooters 1 procent van de verkeersdeelnemers uit, maar zorgen ze voor 16% van de ongelukken. Dat is een te groot percentage.

Een van de grootste probleem ligt op de fietspaden. Scooters rijden daar met dertig tot veertig kilometer per uur overheen, terwijl de fietsers maar tussen 18 en 25 kilometer per uur gaan. Dat zorgt voor gevaarlijke situaties voor kinderen op de fiets,  voor fietsers die wat zwaarder beladen zijn en op smalle fietspaden.

De Partij van de Arbeid stelt nu samen GroenLinks voor om deze scooteroverlast structureel aan te gaan pakken. We beginnen bij de grootste blackspots en de scooters in parken. Door controles, samenwerking met de politie en gebruik van technische hulpmiddelen moet op deze plekken de scooteroverlast structureel worden teruggedrongen. In 2014 willen we hier 400.000 euro voor vrijmaken.