Door op 2 september 2013

Feestelijke bijeenkomst gratis ov oudere minima: reeds 6.000 aanmeldingen

Vanaf nu mogen Amsterdamse ouderen met een minimum-inkomen in de daluren gratis met de tram, metro en bus. In aanwezigheid van wethouder Freek Ossel en beoogd lijsttrekker van de PvdA Amsterdam, Pieter Hilhorst, vierden we maandag dit heugelijke feit in café de Kroonprins.

Om 9.00 uur ’s ochtends verzamelden diverse groepjes ouderen zich in de stad om met het openbaar vervoer verder te reizen. Vanaf deze tijd start doordeweeks namelijk het gratis ov. Aangekomen in het café stonden koffie en appeltaart klaar en werd een spelletje Bingo gespeeld. Wethouder Ossel van Armoede benadrukte in zijn toespraak het belang van dit initiatief. Door dit gratis ov kunnen ook ouderen die moeite hebben de eindjes aan elkaar te knopen gebruik maken van het openbaar vervoer. Dat is belangrijk, want daardoor kunnen mensen bijvoorbeeld makkelijker op bezoek bij vrienden en familie of een boodschap in een ander deel van de stad doen.

Zo’n 15.000 Amsterdamse ouderen hebben recht op gratis ov. Ze kunnen dit aanvragen bij de Dienst Werk en Inkomen (DWI) en hebben als het goed is een brief met alle informatie ontvangen. Nu al hebben 6.000 Amsterdamse ouderen dit aangevraagd. Circa 3.000 Amsterdammers kunnen er nu al gebruik van maken. Wethouder Ossel hoopt dat dit aantal nog snel oploopt.

Het gratis ov voor oudere minima kwam er op initiatief van de PvdA in de Amsterdamse gemeenteraad. Raadslid Emre Ünver: ‘Dit was een belangrijke belofte in ons verkiezingsprogramma. Op deze manier houden we Amsterdamse ouderen mobiel en benutten we de rustige uren in het openbaar vervoer. Nu is het nog een proef tot 2015, maar als het aan mij ligt maken we dit zeker structureel.’

Jori Keijsper is Inhoudelijk Fractiemedewerker voor de PvdA.