Door Marjolein Moorman op 28 augustus 2013

‘Grijp sneller in bij diefstal mobieltje’

Er moet sneller kunnen worden ingegrepen wanneer je mobieltje wordt gestolen. Diefstal van smartphones is een groeiend probleem in Amsterdam. Door reeds bestaande technische mogelijkheden kunnen providers direct na de diefstal het toestel definitief blokkeren. PvdA-fractievoorzitter Marjolein Moorman wil dat dit zo snel mogelijk wordt ingevoerd en heeft daarom schriftelijke vragen gesteld.

Het Parool van zaterdag 24 augustus meldde dat het Ministerie van Veiligheid en Justitie een campagne start om jongeren aan te zetten ‘volg-apps’ te installeren voor hun ‘smartphones’.

Al jaren dalen de criminaliteitscijfers in Amsterdam, maar bij de roofovervallen is een toename van overvallen gericht op smartphones. 35% van de overvallen is gericht op smartphones – die soms enkele hondeden euro’s waard zijn – en jongeren zijn in toenemende mate plegers en slachtoffers van deze straatroven.

De PvdA is van mening dat onmiddellijk gebruik gemaakt moet worden van de reeds bestaande technische mogelijkheden om mobiele telefoons te blokkeren. Providers kunnen gestolen telefoons, wanneer het uniek IMEI-nummer wordt doorgegeven ‘blacklisten’ door gebruik te maken van een zogeheten Central Equipment Identity Register (CEIR). Met een dergelijk ‘blacklisted’ toestel is het dan onmogelijk om gebruik te maken van een mobiel telefoonnetwerk, ook niet met een andere SIM-kaart.

De toepassing hiervan maakt de gestolen telefoons onaantrekkelijk of onbruikbaar en zal zorgen voor een substantiële reductie in de straatroven en de gevolgen daarvan. In veel landen (Verenigd Koningrijk, België, Maleisië) wordt dit al gedaan. Australië past dit al toe sinds 2003.

Hoofdcommissaris Aalbersberg heeft hier in het programma Knevel & van den Brink onlangs ook aandacht voor gevraagd.

De PvdA Amsterdam is dan ook van mening dat de Minister van Veiligheid meer vaart moet maken met het kunnen laten blokkeren van gestolen telefoons. Providers wilden dit in 2012 al realiseren. Minister Opstelten heeft in april van dit jaar laten weten dat dit voor de zomer geregeld zou zijn. In juni liet de Minister echter weten nog in gesprek te zijn met de providers en pas in het voorjaar van 2014 met een wetsvoorstel te komen.

Juist omdat het voornamelijk kinderen en jongeren zijn die slachtoffer worden of slachtoffers maken, is een snel ingrijpen noodzakelijk. De toename in straatcriminaliteit is grotendeels toe te schrijven aan overvallen gericht op smartphones.
De campagne om jongeren te wijzen op de maatregelen die zij zelf kunnen nemen is nuttig,  maar brengt ook veel kosten met zich mee en is geen substituut voor de nodige en toegezegde maatregelen om gestolen telefoons zo snel mogelijk onbruikbaar te maken.

Marjolein Moorman

Marjolein Moorman is onze wethouder Onderwijs, Armoede, Schuldhulpverlening en Jeugdzorg en was de lijsttrekker van de PvdA Amsterdam bij de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022. De strijd voor gelijke kansen staat centraal in alles wat zij doet. Wil jij alles over haar weten? Bezoek dan haar website www.marjoleinmoorman.nl Marjolein haar verhaal voor Amsterdam   Marjolein haar

Meer over Marjolein Moorman