Door op 30 juli 2013

‘Zet IAmsterdam-letters op blokken voor Silodam’

De basaltblokken die onder water voor de Silodam liggen, zorgen voor veel ongelukken. Onervaren ‘kapiteins’ realiseren zich niet dat de gele boeien die hiertegen waarschuwen deze functie hebben. Sommigen varen in volle vaart tegen de basaltblokken op. Dat zorgt voor veel schade aan bootjes en is gevaarlijk voor de inzittenden.

PvdA-gemeenteraadsleden Rik Winsemius en Ger Jager stellen daarom voor om de beroemde IAmsterdam-letters op de blokken te zetten. Zo worden kapiteins duidelijk geattendeerd op het ‘gevaar’ door middel van een iconisch beeldmerk.  Winsemius: ‘Kapiteins zijn geneigd om door de opening van het gebouw te varen. Daarom willen we die letters daar neerzetten. De zijkanten van de basaltblokken kun je markeren met Amsterdammertjes.’

De letters van IAmsterdam behoren tot de meest gefotografeerde objecten van de stad. Ger Jager: ‘Op het Museumplein zijn ze een bron van vermaak voor toeristen en Amsterdammers. Het lijkt me prachtig om een extra stel letters voor de Silodam te zetten.’ Bang dat juist extra bootjes tegen de basaltblokken zullen varen, is het gemeenteraadslid niet. ‘Mensen weten op het moment dat ze IAmsterdam zien staan, dat er een dam ligt. Dan zullen ze er nooit met volle vaart op afvaren. Je vaart ook niet tegen de pilaar van een brug op.’

Volgens de hoofdstedelijke PvdA’ers biedt dit plan een hoop voordelen.  Winsemius: ‘Op deze manier zijn de kosten gering en verdient de stad deze terug door de extra promotie van Amsterdam. Cruise-passagiers krijgen een verrassend welkom in Amsterdam en zullen niet aarzelen die letters op de foto te zetten. Ook hoeven medewerkers van de Haven Amsterdam minder vaak uit te rukken.’

De PvdA komt nog deze zomer met een initiatiefvoorstel.