13 september 2007

20 jaar homomonument

Afgelopen weekend heeft een grote groep Amsterdammers van diverse pluimage een hommage gebracht aan het homomonument. Dit prachtig vormgegeven monument aan de Keizersgracht heeft nog niets van zijn kracht verloren. Nu al 20 jaar bezoeken velen, homo’s, lesbo’s én hetero’s, deze plek. De drie roze driehoeken trekken ook veel toeristen aan. Er wordt stilgestaan bij het gruwelijke oorlogsverleden, de nazi-jacht op homo’s, maar ook bij het heden: de toenemende intolerantie en agressie jegens gays. Maar er wordt bij het monument ook afgesproken door verliefde stelletjes. En soms eet iemand er rustig z’n boterhammetje op.

Het is voor velen een baken in een drukke stad, in een woelige tijd waar homo’s en lesbo’s niet meer vanzelfsprekend mogen zijn wie ze zijn.

Job Cohen sneed als eerste de torenhoge suikerzoete roze taart aan en gaf daar opnieuw mee aan dat de gemeente Amsterdam pal staat voor al haar inwoners!

Homo of hetero; voel je thuis in onze stad!