Door op 13 maart 2013

Omwonenden stadssnelwegen hangen vuile was buiten voor de Tweede Kamer

Omwonenden van de stadssnelwegen in Amsterdam en Rotterdam hebben dinsdag 12 maart de vuile was naar Den Haag gebracht. Samen met Milieudefensie en GroenLinks en de PvdA uit Amsterdam (Rik Winsemius, op foto) en Rotterdam en het CDA Rotterdam, trokken omwonenden naar Den Haag met honderd lakens die langs de stadssnelwegen hebben gehangen, om aan te tonen hoe vies de lucht daar is. De bewoners protesteren hiermee tegen de verhoging van de maximumsnelheid op de wegen, waar de 80-kilometerzones vorig jaar werden afgeschaft.

De verkleuring van de lakens laten goed zien welke lucht omwonenden moeten inademen. Zij vragen de Tweede Kamer om de gezondheid van omwonenden voorop te stellen en niet op te offeren voor een kleine tijdswinst voor de automobilist.

De lucht in de Nederlandse Randstad behoort tot de vieste van Europa. Door het verhogen van de maximumsnelheid stoot het verkeer op de snelwegen die dwars door woonwijken lopen meer schadelijke stoffen uit. Luchtvervuiling leidt tot ernstige gezondheidsproblemen waaronder hart- en vaatziekten, longaandoeningen en longkanker.

De lokale PvdA-afdelingen, Groenlinks, Milieudefensie en het CDA Rotterdam willen dat het kabinet eerlijk de luchtvervuiling gaat meten. Op dit moment wordt uitgegaan van de verkeerde meetgegevens, waardoor omwonenden in het ongewisse blijven over de luchtkwaliteit. Daar moet verandering in komen.