Door op 5 maart 2013

Cultuurles voor ieder Amsterdams kind!

Elk Amsterdams kind moet op zo jong mogelijk met cultuur in aanraking kunnen komen. Door een muziekinstrument te bespelen, theater te maken of te dansen. Vanaf het volgende schooljaar geeft iedere Amsterdamse basisschool weer muziekles. Dat is het resultaat van jarenlang hard werken door de scholen, stad & stadsdelen, cultuurinstellingen en de Amsterdamse wethouder Kunst & Cultuur, Carolien Gehrels.

Met ingang van schooljaar 2016-2017 krijgen ook beeldende kunst en cultureel erfgoed een vaste plek op de basisscholen. Deze lessen worden straks verzorgd door vakdocenten. Deze vaklui zullen voor kwaliteit zorgen en daarmee leerlingen enthousiast maken voor kunst en cultuur.

In 2010 bevestigde onderzoeker Paul Collard wat we helaas al wisten: kunst en cultuur was voor veel teveel Amsterdamse kinderen onbereikbaar. De Muziekschool Amsterdam bereikte bijvoorbeeld slechts vier procent van de Amsterdamse jeugd. Dat moest anders. De stedelijke coalitie van GroenLinks, VVD en PvdA had zich in haar programma-akkoord (2010-14) al uitgesproken: iedere basisschoolleerling moet drie uur cultuuronderwijs per week krijgen.

Ook raadsbreed wordt het belang van cultuurles voor de ontwikkeling van het kind onderschreven. Leerlingen die hun (muziek-)cultuur kennen, kunnen beter leren te luisteren, beter zich te ontwikkelen en leren vooral samen te werken bij het maken van muziek. Daar komt bij dat het ook nog hartstikke leuk is!

Het komende schooljaar 2013-14 wordt er in heel Amsterdam gestart met een uur muziekles op iedere basisschool. De PvdA gemeenteraadsfractie is trots op dit resultaat! Er loopt nu al een succesvolle proef op 42 basisscholen. Deze maand wordt er een convenant/contract gesloten waarin alle betrokkenen zich vastleggen op het nieuwe cultuuronderwijs. Uiteraard kunnen scholen eigen keuzes maken.

Te lang was onderwijs in cultuur voor veel kinderen onbereikbaar. Scholen hadden weinig tijd voor goed cultuuronderwijs. Daar was geen geld voor en er waren te weinig vakdocenten.

Dat gaat nu dus veranderen. Rijks en stedelijk cultuuronderwijs-geld worden bij elkaar gebracht en doelgericht ingezet. Amsterdamse culturele instellingen nemen het vakwerk voor hun rekening. Als raad hebben we aanvragen vanuit het kunstenplan beoordeeld op de bijdragen die deze instellingen leveren aan talentontwikkeling en cultuureducatie. En met resultaat! Iedere instelling van Dans, Theater, Muziek, Beeldende Kunsten of Erfgoed heeft een plan gemaakt om de Amsterdamse jeugd actief te betrekken.

De PvdA Amsterdam is blij met deze ontwikkeling. Voor elk kind of het nu woont aan de Apollolaan of de Pieter Calland, de Nieuwendammerdijk, de Bernhard Shawsingel of de Pythagorasstraat cultuur moet inspireren en tastbaar zijn.

(Beeld: Creative Commons licentie)

Martin Verbeet was van 2004 tot 2010 stadsdeelvoorzitter in Oost Watergraafsmeer.