Door op 27 juli 2012

Geen Olympische regeltjesgekte in Amsterdam

De Amsterdamse Olympische Spelen van 2028 mogen niet resulteren in onzinnige commerciële toestanden zoals in Engeland. Daar krijgen bloemisten megaboetes omdat ze een versiering in de vorm van de olympische ringen in het raam hebben hangen en mogen slagers hun worsten niet herkenbaar olympisch uitstallen.

“De regeltjes zijn doorgeschoten. Een enthousiaste bloemiste in Stoke on Trent – mijlenver verwijderd van Londen – werd door de politie gedreigd met een boete van 20.000 pond. Vanwege een paar bloemen in de etalage. Dat soort onzin willen wij hier echt niet hebben in 2028”, zegt raadslid Ger Jager (Economische Zaken). Hij roept het stadsbestuur op te garanderen dat Amsterdamse ondernemers in 2028 niet hoeven te zuchten onder zo’n overdreven commercieel regime.

De PvdA Amsterdam is voor het halen van de Olympische Spelen naar Amsterdam. Jager begrijpt daarbij heel goed dat het olympische beeldmerk enige bescherming moet hebben tijdens de Spelen. Grote sponsors als McDonald’s en Coca-Cola betalen immers fors om te mogen adverteren met het olympische logo, wat hen een gezond sport-imago oplevert.

“Dat Coca-Cola het niet leuk vindt dat je in een t-shirt van Pepsi een olympisch terrein op loopt: soit. Op dat terrein bepaalt het Olympisch bestuur wat er gebeurt. Maar je kan het ook overdrijven. Dat de eigenaar van een eetcafé in een plaatsje honderden kilometers verderop te horen krijgt dat hij een broodje van het menu moet halen, omdat het inbreuk maakt op een beeldmerk, dat gaat te ver. Dat heeft niks meer te maken met merkbescherming.”

Een ander Engels café, dat al decennia de naam ‘Olympic’ voerde, kreeg te horen dat de naam veranderd moest worden, op straffe van een boete. Nu heet het café simpelweg‘Lympic’; de eigenaar bedekte de ‘O’. Dat doet het ergste vermoeden voor Amsterdamse bedrijven met zulke namen, zegt Jager.

“In de Jan Pieter Heijestraat hier in Amsterdam zit al jaren café Olympia. En op de Haarlemmerweg zit Olympic, een eethuisje. En zo zijn er meer bedrijven. Moeten die ondernemers straks dan ook de namen van hun nering gaan bedekken op straffe van boetes?”, vraagt Jager zich af. “Ik wil graag de zekerheid dat we dat hier niet krijgen.”

Sponsorpolitie
De Tweede Kamer speelt ook een rol, vindt Jager. In Engeland heeft het parlement wetten aangepast. Wie één van de door het Olympisch Comité bedachte regeltjes overtreedt, kan van de sponsorpolitie forse boetes krijgen. Jager wil weten of dat straks ook in Nederland dreigt te gebeuren, of dat Den Haag de poot stijf zal houden. De commerciële en financiële belangen zijn immers groot.

“Voor het binnenhalen van het WK Voetbal in 2018 had de Haagse politiek oor voor de wens om wetten aan te passen, waardoor bobo’s via speciale rijstroken langs stilstaande filerijders kunnen flitsen. Laat de Tweede Kamer voorkomen dat mensen in 2028 megaboetes kunnen krijgen voor de gekste dingen”, aldus Jager. Hij zal bij de eerstvolgende commissievergadering vragen stellen hierover aan de voor de Olympische Spelen verantwoordelijke wethouder.

Ger Jager is gemeenteraadslid voor de PvdA.