29 november 2011

AT5: Samenwerking is goed voor lokale media en goed voor de stad

De PvdA, GroenLinks en de VVD in Amsterdam zijn enthousiast over het plan van RTV Noord-Holland, Het Parool, Avro en AT5 om samen te gaan werken. Met dit voorstel komt er na een woelige periode eindelijk zekerheid dat Amsterdam blijft beschikken over een sterke, lokale nieuwsvoorziening. (Zie: AT5 krijgt een nieuw leven door Het Parool.)

Vorig jaar december dienden Marja Ruigrok ( VVD) samen met Marjolein Moorman (PvdA) een voorstel in waarbij nog twee jaar geld gegeven zou worden aan AT5, maar waarin daarnaast gepleit werd voor een belangstellingsregistratie van andere partijen voor Amsterdamse lokale media. Evelien van Roemburg (GroenLinks) had al eerder gepleit voor het openbreken van de markt van lokale media. De woordvoerders van de coalitie hebben zich het afgelopen jaar daarom hard gemaakt voor meer synergie, zowel op redactioneel niveau als op facilitair niveau om zowel de kwaliteit te verhogen als de kosten te drukken.

Van Roemburg, Ruigrok en Moorman zijn dan ook op het eerste gezicht content met het plan waarin RTV-NH, Het Parool, de AVRO en AT5 de handen in een slaan en waar Salto zich ook in kan vinden.

‘Dit is een sterk staaltje synergie. Het is toch te gek dat elke organisatie afzonderlijk een redactie, een studio, een uitzendstraat, camera’s en auto’s heeft,” zegt Ruigrok. ”Dit is de hele tijd onze inzet geweest: hoe kunnen we goede lokale media behouden zonder daar ieder jaar de hoofdprijs voor te betalen,’ aldus Van Roemburg. En Moorman zegt hierover: ‘Het merk AT5 is voor de stad behouden en we besparen geld op onze begroting die toch al onder druk staat’.

De partijen zijn nog wel benieuwd naar de juridische en financiële onderbouwing. Deze zal op 15 december in de raadscommissie worden besproken.

Zie ook onze eerdere artikelen over AT5.

Waar ben je naar op zoek?