6 juni 2008

Stad bestrijdt eigen subsidiemonster

HET ROER gaat nu om onder de naam ‘Operatie Frankenstein’. "Daarmee erkennen we dat we zelf verantwoordelijk zijn voor de monsterlijke situatie die we de afgelopen decennia hebben gecreëerd", zegt wethouder Lodewijk Asscher. "De hulp is volstrekt versnipperd. Het is toch onbestaanbaar dat we tientallen miljoenen uitgeven voor hulp aan jeugd en dat het nog steeds niet opschiet?"

ER MOET meer geld naar de uitvoering en minder naar de documentatie van hulp. Asscher: "We willen niet meer dat organisaties zich alleen verantwoorden door te wijzen op het aantal cliënten in hun kaartenbakken. We moeten ze afrekenen op wat ze doen voor de kinderen."

Uit financiële analyses moet blijken of instellingen hun geld effectief besteden. "We gaan controleren of ze leveren wat ze beloven", zegt Asscher. Organisaties die allebei hetzelfde doen moeten samenwerken. Ook zal het volgens de wethouder "onvermijdelijk" zijn dat er organisaties gaan verdwijnen.

Uitwerking
Voor de hele sociale sector komt er één duidelijk subsidiesysteem. Het college komt in september met een uitvoerige opzet voor Operatie Frankenstein.

Waar ben je naar op zoek?